-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
God fart i (nytte)bilsalget
Mens personbilsalget igjen fikk en smell i juli, går varebilsalget bra, og lastebilene litt bedre enn i fjor. Bussene hadde et oppsving igjen i juli.
Nøyaktig 1.400 varebiler i juli var 15,9 % flere enn i juli i fjor. Det betyr faktisk at takten har bremset litt opp – akkumulert ligger vi nå på nesten 17.000 biler – 20,7 % flere enn i fjor.
Bremsen heter batterielektrisk. Med 221 slike (en markedsandel på snaue 16 %) lå vi faktisk 4,3 % bak fjorårets juli (med ubegripelig hilsen Enova).
Foreløpig ligger vi imidlertid fremdeles foran foråret, med 7 %.
Ser vi på hele markedet har Volkswagen senket farten litt, først og fremst på ID. Buzz Cargo – faktisk kom Transporter på plassen foran nå også – akkurat som det skjedde i mai.
Men denne gangen beholdt i hvert fall VW de to øverste posisjonene, i mai var det Ford Transit Custom som vant heatet.
Det er også verdt å merke seg at nå er Amarok i hælene på Hilux. I mai var ikke denne Folkevognen på ti-på-topp listen en gang.
Tredjeplassen til Mercedes-Benz bør man også merke seg. Fremdeles er det nemlig Toyota som har den posisjonen når man ser på den akkumulerte listen. Ingen av Stellantis-merkene lå over den akkumulerte markedsandelen nå i juli.
DE TI MEST SOLGTE VAREBILENE. JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
Volkswagen | 489 | 34,9 % | 6 108 | 36,2 % | 298 | 24,7 % | 3 837 | 27,5 % | 191 | 2271 |
Ford | 339 | 24,2 % | 3 222 | 19,1 % | 94 | 7,8 % | 1 639 | 11,7 % | 245 | 1583 |
Mercedes-Benz | 175 | 12,5 % | 2 041 | 12,1 % | 250 | 20,7 % | 2 394 | 17,2 % | -75 | -353 |
Toyota | 151 | 10,8 % | 2 687 | 15,9 % | 192 | 15,9 % | 2 758 | 19,8 % | -41 | -71 |
Peugeot | 57 | 4,1 % | 773 | 4,6 % | 104 | 8,6 % | 1 096 | 7,9 % | -47 | -323 |
Maxus | 41 | 2,9 % | 280 | 1,7 % | 23 | 1,9 % | 207 | 1,5 % | 18 | 73 |
Citroën | 30 | 2,1 % | 378 | 2,2 % | 52 | 4,3 % | 346 | 2,5 % | -22 | 32 |
Isuzu | 30 | 2,1 % | 295 | 1,8 % | 77 | 6,4 % | 416 | 3,0 % | -47 | -121 |
Opel | 28 | 2,0 % | 481 | 2,9 % | 24 | 2,0 % | 393 | 2,8 % | 4 | 88 |
BYD | 13 | 0,9 % | 72 | 0,4 % | 11 | 0,9 % | 60 | 0,4 % | 2 | 12 |
47 | 3,4 % | 515 | 3,1 % | 83 | 6,9 % | 812 | 5,8 % | -36 | -297 | |
Total | 1 400 | 100,00% | 16 852 | 100,00% | 1 208 | 100,00% | 13 958 | 100,00% | 192 | 2894 |
DE TI MEST SOLGTE VAREBILMODELLENE, JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Modell | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
VW Transporter | 205 | 14,6 % | 1 918 | 11,4 % | 100 | 8,3 % | 881 | 6,3 % | 105 | 1037 |
VW ID.Buzz Cargo | 149 | 10,6 % | 2 659 | 15,8 % | 125 | 10,3 % | 1 831 | 13,1 % | 24 | 828 |
Ford Transit Custom | 146 | 10,4 % | 1 477 | 8,8 % | 17 | 1,4 % | 290 | 2,1 % | 129 | 1187 |
Mercedes-Benz Vito | 119 | 8,5 % | 1 478 | 8,8 % | 151 | 12,5 % | 1 389 | 10,0 % | -32 | 89 |
Toyota Proace City | 52 | 3,7 % | 1 153 | 6,8 % | 65 | 5,4 % | 974 | 7,0 % | -13 | 179 |
Toyota Hilux | 51 | 3,6 % | 571 | 3,4 % | 44 | 3,6 % | 478 | 3,4 % | 7 | 93 |
VW Amarok | 49 | 3,5 % | 279 | 1,7 % | 1 | 0,1 % | 2 | 0,0 % | 48 | 277 |
Toyota Proace | 48 | 3,4 % | 785 | 4,7 % | 59 | 4,9 % | 714 | 5,1 % | -11 | 71 |
Ford Grand Tourneo Connect | 46 | 3,3 % | 132 | 0,8 % | 4 | 0,3 % | 37 | 0,3 % | 42 | 95 |
Ford Ranger | 36 | 2,6 % | 465 | 2,8 % | 16 | 1,3 % | 63 | 0,5 % | 20 | 402 |
Andre | 499 | 35,6 % | 5 935 | 35,2 % | 626 | 51,8 % | 7 299 | 52,3 % | -127 | -1364 |
Total for rapport | 1 400 | 100,0 % | 16 852 | 100,0 % | 1 208 | 100,0 % | 13 958 | 100,0 % | 192 | 2894 |
Lastebiler
Lastebilene er ganske like med i fjor. 1,2 % foran i juli og 0,4 % foran akkumulert med henholdsvis 256 og 3227 biler. Men dette er jo bare halve historien.
Den ene halvparten, den om biler under 16 tonn, er blitt latterlig kort – 39 biler i juli er en tilbakegang på 25 %. Av disse 39 bilene var forresten hele 17 fra Mercedes-Benz.
Akkumulert ligger de lette lastebilene 1,4 % etter.
Da skjønner man at det er bedre med de over 16 tonn: 1,2 % fremgang i juli – det vil si 12 biler. Og 0,4 % fremgang for hele året. Det tilsvarer 22 biler.
Volvo var best i juli med 111 biler, 31 flere enn Scania. Men det hjelper bare litt. På andre plass i juli, men akkumulert, ligger Scania 106 biler foran Volvos tyngste. Så langt i år har Scania økt med 178 biler, mens Volvo har nøyd seg med å legge på med 5 biler.
Alle de andre må se på et lavere akkumulert volum, og det var bare MAN som kunne skryte på seg flere biler nå, enn i juli i fjor. En hel bil over!
DE MEST SOLGTE LASTEBILENE OVER 16 TONN, JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
Volvo | 111 | 50,9 % | 1 130 | 40,7 % | 86 | 41,7 % | 1 125 | 40,8 % | 25 | 5 |
Scania | 80 | 36,7 % | 1 236 | 44,5 % | 80 | 38,8 % | 1 058 | 38,4 % | 0 | 178 |
Mercedes-Benz | 15 | 6,9 % | 228 | 8,2 % | 15 | 7,3 % | 256 | 9,3 % | 0 | -28 |
MAN | 9 | 4,1 % | 92 | 3,3 % | 8 | 3,9 % | 191 | 6,9 % | 1 | -99 |
Renault | 2 | 0,9 % | 50 | 1,8 % | 6 | 2,9 % | 53 | 1,9 % | -4 | -3 |
Andre | 1 | 0,5 % | 43 | 1,5 % | 11 | 5,3 % | 74 | 2,7 % | -10 | -31 |
Total for rapport | 218 | 100,0 % | 2 779 | 100,0 % | 206 | 100,0 % | 2 757 | 100,0 % | 12 | 22 |
Busser
På buss-statistikken troner Yutong på topp, selv om de bare solgte en bil i juli. Ford ble julimesteren, med 44 biler av totalt 75. Det vil si en økning på 50 %.
Akkumulert er det imidlertid ganske mange tapere: markedet har så langt sunket med 19,8 %.
Etter Yutong er det Mercedes-Benz som står på ti-på-topp listen, og så kommer Ford. De neste på denne oversikten heter da Volvo, MAN, Scania, Setra, Volkswagen og så kommer to ombyggere på MB og Iveco basis.
Denne listen sier imidlertid ikke mye så lenge vi ikke vet hvilke busstyper det dreier seg om.
Men vi vet i hvert fall at av de til sammen 585 nye bussene, er 236 batterielektriske. En markedsandel på litt over 40 %, men en tilbakegang i volum på 33 %.
Flere registreringsdetaljer i neste nummer av YrkesBil.