Statskassa på plass i en Touran

VW Touran

Toyota Land Cruiser

Smutthull tettes

Vegdirektoratet vil øke størrelsen på den såkalte ”statskassa”. Dermed kan en rekke populære biler bli vesentlig dyrere, og i ytterste konsekvens forsvinne fra det norske markedet.

Publisert

Vegdirektoratet har i lang tid sett seg lei på at mange personbiler, spesielt større flerbruksbiler og SUVer, blir registrert som varebiler. Disse betaler bare 22 prosent av de avgiftene som beregnes for personbiler, og dermed blir det færre kroner i statskassa.

Bilene er populære hos de som ønsker en komfortabel bil men klarer seg med to seter, ikke minst som firmabiler for håndverkere.

Imaginær kasse

For å kunne godkjennes som varebil klasse 2 på grønne skilter i dag, må varerommet i følge reglementet kunne romme "en tenkt rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm”.

Det er ikke noe krav om at kassa fysisk skal kunne lastes inn gjennom bakdøra så lenge den får plass inne i varerommet.

Mange importører bygger om sine personbiler for å få dem godkjent som varebil - noe som kan bety vesentlig økning i salgsvolumet og for flere modeller et ”være eller ikke være”.

For eksempel ble det i følge OFV i fjor registrert 2195 Touran varebiler mens tilsvarende tall for Touran personbil var 1617. Enda mer ekstremt er forholdet for Toyota Land Cruiser hvor det ble registrert hele 1633 varebiler mot beskjedne 143 personbiler.

Dette er naturlig når prisutslagene er så ekstreme som de er. En Land Cruiser 3,0 D-4D personbil med automatgear koster fra kr 664.500. Klarer du deg med to seter, kan du spare 240.000 kroner. Etter noen år kan bilen bygges om til personbil mot at du betaler en avgift som blir rimeligere år for år.

Aksjonerer

Nå tar Vegdirektoratet et initiativ overfor Toll- og Avgiftsdirektoratet med henblikk på å stramme inn regelverket for varebilgodkjenning.

- Volkswagen Touran er en bil som i det ene øyeblikket er varebil og i det neste ikke er stor nok til å få inn statskassa. Det er uheldig, sier Finn Larsstuen i Vegdirektoratet. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

BilNorge.no er kjent med at Vegdirektoratet har oversendt et forslag til Toll- og Avgiftsdirektoratet hvor det foreslås at høyden på ”statskassa” økes fra 105 til 110 centimeter.

Uønsket på grønt

I forbindelse med dette forslaget har Vegdirektoratet lagt ved en liste over biler som man ønsker å få luket ut som varebiler. Direktoratet mener at disse i realiteten er personbiler.

Erfaringsmessig vil et slikt forslag fra Vegdirektoratet bli tatt til følge av Toll og Avgiftsdirektoratet.

Siden det er snakk om en forskriftsendring, krever forslaget ikke politisk behandling. Det betyr at endringene kan iverksettes nærmest "over natten" – noe vi også har opplevd i tidligere tilfeller med slike endringer.

Går det som Vegdirektoratet foreslår, kan dermed nok et særnorsk smutthull bli tettet.

Disse bilene vil trolig få problemer dersom høyden på ”statskassa” økes med 5 cm. Modeller merket med kryss er i grenseland og kan muligens klare høydekrav på 110 cm.

Merke/modell

Hittil 2007

Hele 2006

x

Chrysler Voyager

64

148

x

Citroën C8

21

62

Ford S-Max

224

-

x

Ford Galaxy

79

28

Hyundai Santa Fe

634

725

Hyundai Terracan

37

182

Hummer H3

17

48

Jeep Commander

233

229

x

Kia Carnival

24

124

Kia Carens

17

22

x

Land Rover Discovery

138

388

Land Rover Defender

27

109

Mercedes-Benz R-klasse

88

214

x

Mercedes-Benz GL-klasse

140

36

x

Mitsubishi Grandis

163

440

Mitsubishi Outlander

73

-

Mitsubishi Pajero

563

498

Nissan Pathfinder

252

551

Nissan Patrol

24

105

Opel Zafira

185

214

x

Peugeot 807

63

156

x

Renault Grand Scenic

9

79

Ssangyong Rexton

314

647

Ssangyong Rodius

77

266

Suzuki XL7

667

1 569

Toyota Land Cruiser

808

1 633

VW Touran

1 638

2 195

x

VW Sharan

30

60

Totalt

6 609

10 728

Powered by Labrador CMS