Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert

Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy

Opel Vivaro-e

Bestillingsklar el-varebil

Peugeot starter i dag salget av sin elektriske varebil, e-Expert. Bilen leveres i tre lengder og har brukbar rekkevidde for svært mange.

Publisert

Bilen skal selges under fire forskjellige merkenavn, Bertel O. Steen står for salget av tre av dem mens Toyota har den fjerde.

- Når leveringene av Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert starter denne høsten blir det de første varebilene i klassen med en rekkevidde og ladehastighet som gjør at kunder endelig kan velge helelektrisk, uten å måtte inngå kompromisser, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Kunder som kjøper en av de nye varebilene fra PSA kan velge mellom to størrelser på batteriene, alt etter hvilke behov de har.

Litium ion-batteriet på 50 kWt gir en rekkevidde på 230 kilometer, mens det største på 75 kWt gir en rekkevidde på 330 kilometer. Alt målt etter standard WLTP-norm for kombinert kjøring.

Startprisen på de tre bilene er like, og gjelder for utstyrsnivået som det i dag selges mest av i de fossile utgavene. Det betyr Citroën ë-Jumpy Proff, Opel Vivaro-e Elite og Peugeot e-Expert Mester.

Prisene er som følger:

  • L2 136 hk 50 KWt: 379.900
  • L2 136 hk 75 KWt: 419.900
  • L3: 136 hk 50 KWt: 391.900
  • L3: 136 hk 75 KWt: 431.900

Dette er ifølge importøren godt utstyrte varebiler som inkluderer blant annet ryggekamera, infotainment med berøringsskjerm, parkeringssensorer foran og bak, blindsonevarsling og fartsholder med hastighetsbegrenser.

- I tillegg vil kunder som kjøper en av våre nye elektriske varebiler kunne søke om 50.000 kroner i tilskudd til bilkjøpet og 5000 kroner til installasjon av lader, forteller Johnsen.

God lasteevne og rask lading
Et viktig mål under utviklingen av de nye elektriske varebilene fra PSA har vært å gjøre dem like fleksible som utgavene med forbrenningsmotor.

Med en nyttelast på opptil 1275 kilo og mulighet til å trekke tilhenger på ett tonn, dekker de trolig behovet for svært mange varebilkunder.

Ettersom det fra start har vært planlagt å bygge en elektrisk versjon, er batteriene plassert under gulvet, noe som gjør at både lastehøyde og lastekapasitet beholdes.

Motoren i de nye varebilene er på 100 kW (136 hk) – og har et dreiemoment på 260 Newtonmeter.

De nye varebilene fra PSA lader svært raskt. På en 100 kW ladestasjon, lader du 80 prosent av det minste batteriet på en halvtime, mens det store 75 kWt-batteriet trenger 45 minutter på samme øvelse.

Som standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.

Via en app på smarttelefonen kan brukeren kontrollere klima og sjekke ladestatus direkte fra smarttelefonen.

Tre lengder
Med en nyttelast på opptil 1275 kilo, og en totalvekt fra 2800 til 3100 kilo – nærmer man seg også biler i klassen over. En vendesirkel på kun 11,3 meter, gjør at den også er svært hendig i bymiljøet.

Ettersom de fleste versjonene er rundt 190 centimeter høye, betyr det at de også lett går inn i parkeringshus.

Salget starter nå – og de første bilene leveres til høsten.

Powered by Labrador CMS