-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Produksjons-bremsen på
Nedgang i Kina-salget fortalte vi om. Nå følger Russland etter. De er heller ikke alene.
Signaler fra lastebilutstillingen
Det er mange negative signaler for bilproduksjon for tiden. Noe av det mest dramatiske kom imidlertid fra Hannover nylig. Ikke at salget i Hannover faller, det hadde kanskje ikke vært så viktig, men signalene fra den store lastebilutstillingen der var foruroligende.
I klartekst ser vi at i juli sank lastebilsalget i Europa med nesten 8 prosent og i august var den ned med 21 prosent. Men også følelsen man fikk på standene i Hannover bekreftet dette bildet ytterligere:
Volvo fortalte om en ordrebok som var på halvparten av det den var for et år siden. Scania-sjefen sa at utsiktene var totalt tåkete, uansett hvilke prognoser jeg antydet i dag ville jeg angret på dem om noen måneder sa han til Financial Times.
Mercedes regner fremdeles med et større salgstall i år enn i fjor, men forteller at ordretilgangen tørker sakte inn. Og hos MAN var de helt klare på at i hvert fall de mindre kundene nå ville vente et år til før de byttet ut lastebilen sin.
Synkende salg av lastebildekk
Produsenter som Michelin og Continental, som også merker godt hva som skjer dag til dag, forteller om synkende salg av lastebildekk. Så når både Scania- og MAN-aksjene stiger – henholdsvis 12 og 4 prosent, samtidig som disse dystre uttalelsene faller er det bare fordi kortsiktige investorer regner med mer aktiviteter fra Volkswagens side når det gjelder å få Scania tettere inn i familien.
Men fortsetter vi med personbiler er det klare signaler på at også kjempemarkedet Russland, som snart vil gå forbi Tyskland som Europas største, også kjølner.
Mens starten på året så måneder som økte med mer enn 50 prosent i forhold til tilsvarende i fjor, endte august bare så vidt over august i fjor. Og slik har det faktisk vært helt siden mars, måned-på-måned økningen blir jevnt lavere.
Og i Japan har industridata klart vist (dette er ikke noe fabrikkene snakker høyt om) at der kuttes produksjonen. Åpenbart for å få ned de svulmende lagrene de har både hjemme og i USA, og først og fremst av de store SUVene og truckene.
Toyota kuttet med hele 17 prosent i august – første gang siden 2001 og de har skrudd ned produksjonen. Nissan og Honda nøyde seg med et produksjonskutt på 5 prosent.
Litt mer overskriftsaktig blir det når Toyota også har gitt opp planen om å bli verdens første bilprodusent som selger mer enn 10 millioner biler i løpet av ett helt år. Deres prognoser for 2009 er nå kuttet fra 10,4 mill, til 9,4.
Et av problemene er at ingen av produsentene kan regne med Brasil eller India for førstehjelp heller. Også disse to mega-markedene skrumper nemlig for tiden.