-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lyst for last
Det er synd vi ikke oftere er innom lastebilmarkedet. For der er det jommen lyse fremtidsutsikter. Man blir glad av å høre om lastebiler.
Mens Europa snakker nedgang i nybil-registreringene, gjelder dette egentlig bare, hvis man kan si bare om dem, personbilene. Lastebilbransjen går så det suser.
Kvartalstallene til Volvo brakte også med seg optimistiske utsikter for fremtiden. I tredje kvartal tjente Volvo (lastebiler) 1,4 milliarder svenske kroner, og driftsresultatet økte med 73 prosent på et salg som økte med 15.
Men det som er spennende er prognosene. I Europa regner de nå med at det vil bli solgt til sammen 254.000 lastebiler i år. Det er vesentlig opp på de opprinnelige prognosene – og de regner med at markedet vil øke med ytterligere 5 prosent neste år.
I USA, der utleveringene nå ligger 50% over fjorårets, regner man med et marked på 240.000 biler i år. Neste år skal dette, regner Volvo med, øke med 15-20%.
Også når det gjelder anleggsmaskiner tror Volvo så sterkt på den globale økonomien at de regner med 30% større salg i USA neste år og en økning på 10% i Europa.
Det er forøvrig verdt å merke seg at Volvos kvartalsresultater kommer etter en ekstraordinær avskrivning på 1,3 milliarder svenske kroner i forbindelse med en ugrei overtakelse av deres engelske busspartner, Henleys. Den historien ble forøvrig, med overskriften Milliardsmell for Volvo, illustrert med et bilde av XC90 i en av de store finansavisene. Hvilket igjen viser hvor vanskelig det er når selskaper har identiske produktnavn.
Tilsvarende fikk vi i en annen finansavis beskjed om en kjempeordre til SAAB fra en eller annen Gulf-stat – med bilde av en Cabriolet. Det var bare det, hvilket artikkelen ikke sa noe om – den nevnte bare enorme kronebeløp – at saken dreide seg om rakettutstyr, og kom fra den helt andre delen av Saab.
Så la det være klart. Det er Volvo lastebiler, og ikke Dinky-avdelingen til Ford, som har tjent så bra og som ser så lyst på fremtiden.