Lyst for last

Det er synd vi ikke oftere er innom lastebilmarkedet. For der er det jommen lyse fremtidsutsikter. Man blir glad av å høre om lastebiler.

Publisert

Mens Europa snakker nedgang i nybil-registreringene, gjelder dette egentlig bare, hvis man kan si bare om dem, personbilene. Lastebilbransjen går så det suser.

Kvartalstallene til Volvo brakte også med seg optimistiske utsikter for fremtiden. I tredje kvartal tjente Volvo (lastebiler) 1,4 milliarder svenske kroner, og driftsresultatet økte med 73 prosent på et salg som økte med 15.

Men det som er spennende er prognosene. I Europa regner de nå med at det vil bli solgt til sammen 254.000 lastebiler i år. Det er vesentlig opp på de opprinnelige prognosene – og de regner med at markedet vil øke med ytterligere 5 prosent neste år.

I USA, der utleveringene nå ligger 50% over fjorårets, regner man med et marked på 240.000 biler i år. Neste år skal dette, regner Volvo med, øke med 15-20%.

Også når det gjelder anleggsmaskiner tror Volvo så sterkt på den globale økonomien at de regner med 30% større salg i USA neste år og en økning på 10% i Europa.

Det er forøvrig verdt å merke seg at Volvos kvartalsresultater kommer etter en ekstraordinær avskrivning på 1,3 milliarder svenske kroner i forbindelse med en ugrei overtakelse av deres engelske busspartner, Henleys. Den historien ble forøvrig, med overskriften ”Milliardsmell for Volvo”, illustrert med et bilde av XC90 i en av de store finansavisene. Hvilket igjen viser hvor vanskelig det er når selskaper har identiske produktnavn.

Tilsvarende fikk vi i en annen finansavis beskjed om en kjempeordre til SAAB fra en eller annen Gulf-stat – med bilde av en Cabriolet. Det var bare det, hvilket artikkelen ikke sa noe om – den nevnte bare enorme kronebeløp – at saken dreide seg om rakettutstyr, og kom fra den helt andre delen av Saab.

Så la det være klart. Det er Volvo lastebiler, og ikke Dinky-avdelingen til Ford, som har tjent så bra og som ser så lyst på fremtiden.

Powered by Labrador CMS