-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas tunge nærmer seg Daimler
Toyota får god hjelp i å rette opp skandale-belastede Hino nå. Toyota, som bestyrer Hino, jobber for tiden sammen med Daimler Truck på en avtale om tett samarbeide mellom de to kjempene.
Uforpliktende avtale heter det, eller Memorandum of Understanding, som skal ende opp med en holding-selskap som skal noteres på børsen i Tokyo, der Toyota og Daimler skal ha like parter og der Hino og Mitsubishi Fuso skal være selvstendige enheter, eid av holding-selskapet.
For Toyota fjerner dette en ekstra bekymring: skandalen som omgir Hino etter at de ble tatt med forfalskede utslipps-verdier – en praksis som åpenbart har pågått siden 2003.
Etter det har Hinos resultater vært tragiske. De endte siste forretningsåret (ut mars, 2023) med et underskudd tilsvarende 838 millioner dollar.
Helt tilbake til 1966 droppet Hino personbiler, konsentrerte seg om tungt og gikk inn i en allianse med Toyota.
I 2001 kjøpte Toyota opp en majoritetspost og gjorde om Hino til en filial. I 2018 inngikk Hino et strategisk partnerskap med Traton, men Traton trakk seg ut av det tidligere i år. I dag eier Toyota 50,1 prosent av Hino.
Mitsubishi Fuso er en rest fra den gang Daimler Benz eide Chrysler. Forbindelsen fortsatte etter at Mercedes trakk seg ut av USA og også da Daimler Truck ble separert fra det som nå er Mercedes-Benz Gruppen. Tyskerne eier 89,3 prosent av Mitsubishi Fuso som altså skal inn, sammen med Hino, i det kommende holding-selskapet.
Tyskerne håper selvfølgelig på at den nye forretningsformen vil bringe gode resultater for dem når den endelig kommer i sving. Daimlers (inkl. Mitsubishi Fuso) fortjeneste i Asia i fjor sank med 60 prosent fra 427 til 171 millioner euro. Det resulterte i en resultatmargin på 2 %. I USA er den på 11 %.