-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Opplæringskontoret for Bilfag AS Trondheim:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
MyCar:
Bruktbilselger
-
MyCar:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Montør/tekniker
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Bilmekaniker
-
Bodø Bilskadesenter AS:
Sekretær
-
Bilverksted Råbekken AS:
Bilmekaniker
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Techno Classic Norway:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Autoskade Elverum AS:
Driftsleder
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Rivian har en kompetanse på software som VW vil benytte i sine biler](https://image.yrkesbil.no/4104045.webp?imageId=4104045&width=960&height=548&format=jpg)
Ny allianse
VW-kapital til Rivian
På sin innkjøpsjakt der formålet er å løse egne programvareproblemer, har Volkswagen nå kommet til den amerikanske truck-produsenten Rivian. Målet er et 50/50 joint venture.
I 2019 opprettet Volkswagen sin Car.Software-Organisation som etterhånden ble til Cariad – uten at det hjalp.
Formålet var å bygge praktisk programvare-kompetanse i huset – det viste seg fort å være for ambisiøst.
Da er løsningen å bruke egen kapital på å hente ekstern kompetanse.
I fjor så vi blant annet at de bruke en milliard euro på å opprette et nytt senter i Kina som skulle konsentrere seg om elektriske biler. Dessuten gikk de inn i Xpeng med 700 millioner for å få tilgang til deres plattform- og programvare-kunnskap.
Nå forteller de at de vil opprette tett kontakt med amerikanske Rivian.
Berg-og-dal-bane
Et åpenbart anti-Tesla selskap der sjefen og grunnleggeren Robert «RC» Scaringe har utmerket seg med forsiktige prognoser og ned-på-jorda uttalelser der Musk sin kommunikasjon har gått i totalt motsatt vei.
Ikke at den forsiktige holdningen har hjulpet Rivian så langt. Da de gikk på børs i november 2021, var den amerikanske begeistringen for elbiler så stor at en kort periode var Rivian mer verdt enn Volkswagen.
![VW Gruppe-sjef Oliver Blume og Rivian-gründer og CEO, RJ Scaringe](https://image.yrkesbil.no/4104046.webp?imageId=4104046&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=85.63&width=960&height=548&format=jpg)
Etter det har aksjekursen falt 90 prosent inntil den etter børs i går – da VW-innsatsen ble kjent – raste til værs med mer enn 35 %.
Spørsmålet er selvfølgelig hva Volkswagen ser i et selskap som brenner cash så det lukter svidd.
De tapte 1,4 milliarder dollar i første kvartal – hver eneste bil som selges til en pris av rundt 70.000 dollar burde vært 40.000 dyrere dersom driften skulle gått i null.
Teknologi og kompetanse
Men VW ser åpenbart mer i selskapets teknologi og kompetanse enn det som er åpenbart for en børs der rådene den siste tiden hele tiden har vært «selg» og hvor Fisker-konkursen ikke akkurat har fått opp stemningen.
Allerede i år skal tyskerne investere to milliarder dollar i Rivian, og for det skal de få «øyeblikkelig tilgang til Rivians elbil-programvare» som skal kunne brukes rett i Volkswagens egne modeller. På sikt – 2026 – er det snakk om en samlet investering på 5 milliarder dollar.
For Rivian er dette en skikkelig redningsbøye, og for Volkswagen er det – sier gruppens CEO, Oliver Blume:
– Våre kunder vil dra fordel av dette målrettede partneskapet med Rivian ved at vi kan skape en ledende teknologisk arkitektur. På denne måten kan våre biler få de beste løsningene raskere og med lavere kostnader … Vi styrker vår teknologiske profil og vår konkurransekraft.