-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
INNLEGG: Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet.
Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkeltgodkjenning av tunge kjøretøyer!
Systemet er blitt rigorøst med omfattende krav til dokumentasjon. Det oppleves heller ikke likebehandling som forventet. Og Statens vegvesens kapasitet er for knapp, særlig i ferieperioder. Det har oppstått en «ond sirkel» som må snus for at ordningen skal kunne bli en suksess.
På bl.a. NBFs initiativ inviterte fire organisasjoner seg til Vegdirektoratet 8. oktober; de fire var Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen.
På møtet tok vi opp, punkt for punkt, hva som ikke er tilfredsstillende. Ikke minst på grunn av ny «rekord» i uakseptable behandlingstider sommeren 2024. Ventetiden var opp til ca. 40 dager. Kombinasjonene med lange ventetider og krav til store mengder innsendt dokumentasjon bidrar til at SVV mener det er for mange feil. Konsekvensen er merarbeid for begge parter, som igjen øker ventetiden. Dermed den «onde sirkelen».
Systemet må forenkles, og mer overlates til f.eks. egenerklæring, for at behandlingstid og -kvalitet skal bli innenfor de rammene som opprinnelig var skissert for ordningen. Det dreier seg om nye kjøretøyer, og vi er ikke bekymret for at kvaliteten på nyregistrerte kjøretøyer skal lide av slike forenklinger.
Det bør etableres en ordning hvor leverandør selv foretar prosessen med godkjenning av et nytt kjøretøy, og hvor SVV til slutt kun foretar den formelle registreringen; dette selvsagt i kombinasjon med stikkprøver og erfaringsbasert tillit. Dette er i tråd med prinsippet som gjelder for Periodisk kjøretøykontroll.
Statens vegvesen har nå kommet tilbake til oss med en plan for månedlige arbeidsmøter første halvår 2025. NBF vil berømme SVV for å ha kommet oss i møte når det gjelder å intensivere dialogen. Så får vi se hva som kommer ut av den kommende prosessen, i form av forhåpentligvis konkrete forbedringer.
Dette betyr at vi håper å gå inn i 2025 med en ny giv når det gjelder effektivisering av enkeltgodkjenning og sentral dokumentgodkjenning!
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg, og er gjengitt med tillatelse.