-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klar melding før statsbudsjettet: - Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har tydelige forventninger til regjeringen før 2025-budsjettet legges frem i Stortinget.
Tidlig i oktober skal finansministeren presentere regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Bilimportørenes Landsforening forventer både forutsigbarhet og rettferdighet.
- Det er vel og bra at mer enn ni av ti biler som selges i Norge nå er utslippsfrie. Men til syvende og sist handler det om å få byttet ut den gamle delen av bilparken med nye, utslippsfrie biler. For å få til det trenger vi forutsigbarhet og et fornuftig og rettferdig avgiftssystem, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.
- Virkemidler uten ønsket effekt
Andersen påpeker at om man skal få fart på det grønne
skiftet i veitrafikken, holder det ikke med incentiver på personbilsiden.
- Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden, der bare én av tre varebiler, og syv prosent av de tunge lastebilene, er utslippsfrie, minner han om.
BIL-direktøren krever kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver for nyttekjøretøyene, både når det gjelder kjøp og bruk.
- Virkemidlene vi har per nå tikker ikke av på noen av de boksene, og har helt tydelig ikke den ønskede effekten. Aktørene i markedet er klare, men de klarer det ikke uten drahjelp fra myndighetene, sier Andersen.
- Sensitivt marked
Når det gjelder personbiler anslår Opplysningsrådet for Veitrafikken at elbilandelen vil ligge på 28 prosent ved utgangen av 2024, og på 52 prosent i 2030. Andersen mener vi bør ha høyere målsetninger enn dette, og at rammebetingelsene spiller hovedrollen.
- Tiden vi har bak oss, med en bråbrems i nybilsalget etter avgiftsendringene ved inngangen til 2023, har vist hvor sensitivt markedet er for avgiftsendringer. Derfor vil en økning i momsen eller i andre avgifter på bil være en kjepp i hjulet for den grønne omstillingen. Vi forventer derfor at innslagspunktet for moms på elbil holdes uendret i 2025 og at det ikke innføres ytterligere kjøpsavgifter, sier han.
- Finansdepartementet har tidligere bekreftet at de er i dialog med ESA om et videre momsfritak på elbiler, så det lover godt, legger han til.
Det var ikke bare merverdiavgiften som var tema da BIL leverte sine budsjettinnspill til politisk ledelse i Finansdepartementet sammen med NAF og NBF i mai.
- Vi forventer et forutsigbart og rettferdig statsbudsjett for neste år. Ambisiøse mål må ledsages av et rammeverk som muliggjør, og ikke setter begrensninger, sier Andersen.