Velkommen til Busworld Brussel 2019.
Alle foto: Brede Høgseth Wardrum
Avdukinger er alltid gøy. Her er det Scania som vil overraske.

Scanias toppkvinner, Karin Rådstrøm (t.v.), Head of sales and marketing, og Anna Carmo e Silva, Head of buses and coaches, er et friskt pust blant gråstenkte menn i dress med alvorlige miner i ansaiktet.

En elektrisk Citywide var kanskje ingen overraskelse likevel, men den har vært etterlengtet hos den norske importøren.

Førerplassen er helt ny, her er det mange innslag fra lastebilfetteren.

Langrutebuss på flytende biogass fant vi også hos Scania. I 2019 utgjør gassmotorer 20 prosent av produsentens globale salg.

Scania viser hva som er under skallet.

I år fant vi Setra og Mercedes-Benz på samme stand. Det er tydelig at familiebåndene blir sterkere og sterkere.

Minibussen Sprinter Travel 75 hadde verdenspremiere torsdag.

Lekker design på den minste hos Daimler.

Omniplus On er tilsvarende Uptime på lastebil, med online diagnose og full kontroll på service og vedlikehold. Anbudskundene er som regel mer opptatt av apparatet rundt bussene, enn logoen i grillen.

Iveco understreker sin bredde innen alternative drivstoff.

Også italienerne synes det er stas med avdukinger.

Denne gangen var det den elektriske leddbussen Eway som kom frem i lyset.

Iveco Crossway er en modell vi kjenner godt i Norge etterhvert.

MAN vartet opp med en minikonsert på sin pressekonferanse.

Deretter dukket Tom Terjesen (midten), som driver Bussmagasinet og leder juryen som kårer årets buss og årets coach, opp for å avsløre at MAN Lions Coach er Coach of the year.

I likhet med konsernsøster Scania har MAN også savnet helelektrisk bybuss, men nå er den på plass.

Ingen tvil om budskapet. Flere har tatt med skog inn for å understreke.

Hybrid er fortsatt aktuelt, mener MAN.

MAN Lions City 12 E.

MAN kan nå også levere elektriske eTGE med ni seter.

MAN kan nå også levere elektriske eTGE med ni seter.

Volvos nye 9900 er ikke heeelt ny lenger...

...men det er den elektriske leddbussen, som fikk sin store premiere i Brussel.

Volvos første elektriske leddbuss. Med denne skal de kjempe om flere store byanbud i Norge.

Volvos første elektriske leddbuss. Med denne skal de kjempe om flere store byanbud i Norge.

Laaang Solaris Trollino trolleybuss. Her snakker vi reelt alternativ til trikken.

Polske Solaris vartet også opp med en hydrogendrevet Urbino. Spennende!

Elektrisk Citea Light Low Entry er en ny variant fra VDL.

VDL Futura fikk omfattende oppgradering av drivlinje i fjor, så her er det kun små nyheter denne gangen.

VDL Futura fikk omfattende oppgradering av drivlinje i fjor, så her er det kun små nyheter denne gangen.

VDL satser på kun elbusser i rutetrafikk i Norge.

Ikke alle var helt klare ennå da Busworld åpnet for pressen torsdag.

Spanske Irizar feirer 130 år i 2019, og ville i den anledning vise frem litt røtter. Her med merkets første Pullman-coach fra 1957.

Irizar er også en produsent med bredt spekter av modeller.

Noe av det som er gøy på bussmesser, er å se på alle de flotte - og noen ganger fæle - stoffene som kan velges til interiøret.

Irizar er kjent for sine komfortable turbusser.

Temsa satser også elektrisk.

Du vil ikke tro hvor mange ulike varianter av stoler som finnes til buss.

Yutong skiller seg ut med slik design.

DAF lager ikke lenger busser selv, men leverer mange motorer til andre bussprodusenter.

Eberspächer var en av mange med en liten autonom busslignende sak på standen sin.

Denne varianten har solceller på taket.

Bussmesse er også deler og tilbehør i lange baner.

Fortsatt noen som trenger speil, kanskje. Mange av konseptene på messen hadde kamera og skjerm i stedet nå.

Knorr-Bremse er en av de store underleverandørene.

Van Hool fortsetter med sine

Denne er hydrogendrevet.

ZF leverer også komponenter til busser med helelektrisk eller hybrid drivlinje.

En stor skog av minibussombyggere er representert på messen. Noen er kjente, mens andre har vi aldri hørt om.

En stor skog av minibussombyggere er representert på messen. Noen er kjente, mens andre har vi aldri hørt om.

Otokar er ikke representert i Norge, foreløpig.

Alexander Dennis har alltid med fargerike busser som vekker oppmerksomhet.

Akkurat denne fra Otokar er nok kanskje ikke den mest Norges-aktuelle.

På denne standen finner du det meste innen håndtak og stenger til å holde seg i.

På denne standen finner du det meste innen håndtak og stenger til å holde seg i.

Hjulkapsler hører med.

I likhet med på lastebil, begynner stadig flere busser å kaste speilene til fordel for kamera og skjerm.

Lyd og lys må man ha.

Med denne fargen kunne bussen fra tyrkiske Güleryüz nesten gått rett inn i kjøring for Ruter, men vi tviler på at det er planen.

Om du synes originalbaklysene er for kjedelige, finnes det alternativer.

Allison-kasser på geledd.

Cummins er kreative når de skal vise frem hva de kan bidra med innenfor elektromobilitet.

Kinesiske Higer, som har samarbeidet med Scania og er en del av det store King Long-konsernet, avduket to elbusser og varslet at de vil satse stort globalt. Kanskje dukker de opp i Norge.

Batterielektrisk buss fra Higer.

King Long-konsernet har en gedigen stand, hvor de i tillegg til Higer har utstilt busser fra Golden Dragon og King Long. Her konseptet Golden Dragon Astar.

Og her er konseptet King Long Apollo.

Altas Auto er en anerkjent minibussbygger.

Nederlandske Ebusco med sin nye 3.0.

Hess har også et alternativ til trikk.

En turbuss med respekt for seg selv må jo ha gardiner.

Automatkasse fra tyske Voith.

BYD er representert, men ikke med like stor stand som de har hatt tidligere.

Er det Maybach som er inspirasjonen her? Uansett en front som skiller seg ut.

Portugisiske Caetano, som har et samarbeid med Toyota, satser på blant annet hydrogendrift.

Toyota leverer brenselcellen.

Nederlandske Tribus byr på denne tøffingen.

Nederlandske Tribus byr på denne tøffingen.

Kjekk minibuss dersom skoleveien er ekstra krevende.

Informasjonstavler og -skilt er viktig på en buss.

Denne er ikke til å ta feil av. Litauiske Forveda, som leverer mye minibuss til Norge, har sammen med Elinta Motors - også Litauen - laget og solgt ni slike plug in-hybrider til Oslo Taxi for Ruter-kjøring.

Litauiske Forveda, som leverer mye minibuss til Norge, har sammen med Elinta Motors - også Litauen - laget og solgt ni slike plug in-hybrider til Oslo Taxi for Ruter-kjøring.

Bussen har kjørt cirka 5.000 kilometer i Norge, før minibussbyggeren ville låne den for å vise frem på messen. Foreløpig er det kun i Norge denne varianten er solgt.

Her er det elektriske kitet (minus batteriet) som Elinta Motors bygger inn i Ivecoen.

Webasto har bidratt med mye i dette konseptet fra tyske e.GO. Visstnok skal ikke kjøretøyet være langt unna produksjonsklar.

Webasto har bidratt med mye i dette konseptet fra tyske e.GO. Visstnok skal ikke kjøretøyet være langt unna produksjonsklar.

En av mange

Ulike ladeløsninger står selvsagt sentralt.

Snakk om ett hjul i hvert hjørne på denne elbussen fra Alstom.

Tøff er den også.

Takk for nå, sees i 2021.

Bussbonanza i Brussel

Store og små verdenspremierer står i kø på verdens største bussmesse. Dørene åpner for publikum i dag, fredag, men vi har allerede tatt en sniktitt og fant mange høydepunkter.

Publisert

Den 25. utgaven av Busworld i Europa arrangeres i år for første gang i Brussel, etter at messen hadde vokst ut av «huset» der det hele startet.

Alle de 24 foregående utgavene er nemlig arrangert annethvert år i den langt mindre kjente – men vel så trivelige – belgiske byen Kortrijk, på grensen til Frankrike.

Første gang messen ble arrangert, i 1971, deltok 11 utstillere fra to land, og messen hadde totalt 520 besøkende.

Nå omtales den europeiske utgaven av Busworld som verdens største B2B (business to business) bussmesse. I år er 511 utstillere fra over 30 land på plass med mer enn 300 kjøretøy utstilt, klare til å ta imot rundt 40.000 besøkende.

Messen åpner dørene for publikum fredag 18. oktober, men pressen slapp inn allerede i går for å få en forsmak.

Det første du legger merke til er naturligvis størrelsen (det var i overkant trangt på den siste i Kortrijk). Etter flyttingen har arealet vokst fra 40.000 til 60.000 kvadratmeter, og totalt fem kilometer rød løper er rullet ut mellom standene, hvilket betyr at det også er plass til mye mer sirkus og show.

Riktig nok savnet vi (eller kanskje ikke?) det tradisjonelle musikkorpset med «rare» uniformer som livet opp stemningen i Kortrijk, men det er mulig de dukker opp når publikum slipper inn.

Uansett er det mye annet som skjer. Hva som er kriteriet for å kalle noe en verdenspremiere på en messe har vi ikke funnet ut av, men det er mange av dem her i Brussel, i tillegg skal det alltids kåres «årets et-eller-annet» med tilhørende fanfarer.

Nyhetene står som nevnt i kø også denne gangen, og det er nærmest umulig å få med seg alt. Blar du deg gjennom vår bildesamling vil du få mange av høydepunktene.

Noen av nyhetene vi vil få se i Norge etterhvert, er blant annet Scanias nye bybuss Citywide, og da spesielt den helelektriske versjonen. De har som kjent lenge kjørt tester i Östersund, men versjonen de nå viser frem er helt ny med nytt chassis (mye felles med Next Gen-lastebilserien), ny design innvendig og utvendig. Den norske importøren regner med å være leveringsdyktig fra andre halvår 2021.

I tillegg til en interessant 9-setervariant av elektriske eTGE, viser MAN også sin elektriske Lions City, som skal være klar for kundeleveringer fra andre halvår 2020. De varsler samtidig en elektrisk leddbuss i 2021.

Der blir tyskerne altså slått av Volvo, som viser produksjonsversjonen av sin elektriske leddbuss på messen, med opptil 396 kWh batterikapasitet. YrkesBil har tidligere fått være med på testkjøring med prototypen i Gøteborg. Bussen skal være leveringsklar rundt årsskiftet 2020/2021.

Iveco viser også en elektrisk leddbuss, Eway, og har for første gang selskap av sitt søstermerke, Heuliez, på standen. Det franske merket, som eies av Iveco, har blant annet levert 10 elektriske leddbusser til Trondheim i år og er nå tydeligvis ordentlig inne i varmen hos sin italienske adoptivfamilie.

Solaris har med seg sin lange Trollino-trolley og en hydrogendrevet Urbino.

Hos Daimler er det verdenspremiere for minibussen Sprinter Travel 75 (ser lekker ut!). Også her er det stort familieselskap, for denne gangen står Setra og Mercedes-Benz på samme stand. Et av hovedfokusene her er den nye tjenesten Omniplus On - som er tilsvarende MB Uptime på lastebil, med fjerndiagnostisering og andre service- og vedlikeholdstjenester.

Det er utvilsomt alternative drivstoff og drivlinjer som står i fokus, og når det gjelder busser for bykjøring ser det ut til å være elektrisk for nesten alle penga nå.

Men produsentene er åpenbart ikke helt enige om hva som skal gjelde i fremtiden, så det vises mange varianter av for eksempel ladeløsninger: pantograf, plug in og induksjon, og mange variasjoner av klattlading og langlading.

Du slipper selvsagt heller ikke unna buzz-ordene «sustainability», «connectivity» og «autonomous» som går igjen over alt. Dette kan du også lære mer om på noen av de interessante foredragene og paneldebattene som finner sted i løpet av messedagene.

Her står blant annet Electric Mobility, E-Bus Design-prisnipper og et innlegg om implementering av 300 hydrogendrevne busser i 22 europeiske byer tidlig på 2020-tallet på menyen i det meget omfattende konferanseprogrammet.

Onsdag 23. oktober skal dessuten Thomas Joseph Potter, senior transportingeniør fra Norconsult AS, fortelle om den planlagte utvidelsen av trolleybussnettet i Bergen. Det skjer i sesjonen «Electric growth: Trolleybus in-motion charging».

Vi er kjent med at mange norske bussbransjefolk har tenkt seg til messen, og flere av dem skal naturligvis kjøre buss hit. Om du egentlig ikke hadde planer om å reise, men fikk likevel litt lyst nå, så er det ikke for sent.

En av fordelene med at messen nå er flyttet til Brussel, er at du fint kan rekke et «lynbesøk» på en dag (fordi det er EU-toppmøte i byen kan det nemlig by på utfordringer – i alle fall for lommeboka – å få tak i et hotellrom nå).

Uansett kan du lese flere reportasjer fra Busworld i novemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Da kan du bli det her.

Powered by Labrador CMS