-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bussbonanza i Brussel
Store og små verdenspremierer står i kø på verdens største bussmesse. Dørene åpner for publikum i dag, fredag, men vi har allerede tatt en sniktitt og fant mange høydepunkter.
Den 25. utgaven av Busworld i Europa arrangeres i år for første gang i Brussel, etter at messen hadde vokst ut av «huset» der det hele startet.
Alle de 24 foregående utgavene er nemlig arrangert annethvert år i den langt mindre kjente – men vel så trivelige – belgiske byen Kortrijk, på grensen til Frankrike.
Første gang messen ble arrangert, i 1971, deltok 11 utstillere fra to land, og messen hadde totalt 520 besøkende.
Nå omtales den europeiske utgaven av Busworld som verdens største B2B (business to business) bussmesse. I år er 511 utstillere fra over 30 land på plass med mer enn 300 kjøretøy utstilt, klare til å ta imot rundt 40.000 besøkende.
Messen åpner dørene for publikum fredag 18. oktober, men pressen slapp inn allerede i går for å få en forsmak.
Det første du legger merke til er naturligvis størrelsen (det var i overkant trangt på den siste i Kortrijk). Etter flyttingen har arealet vokst fra 40.000 til 60.000 kvadratmeter, og totalt fem kilometer rød løper er rullet ut mellom standene, hvilket betyr at det også er plass til mye mer sirkus og show.
Riktig nok savnet vi (eller kanskje ikke?) det tradisjonelle musikkorpset med «rare» uniformer som livet opp stemningen i Kortrijk, men det er mulig de dukker opp når publikum slipper inn.
Uansett er det mye annet som skjer. Hva som er kriteriet for å kalle noe en verdenspremiere på en messe har vi ikke funnet ut av, men det er mange av dem her i Brussel, i tillegg skal det alltids kåres «årets et-eller-annet» med tilhørende fanfarer.
Nyhetene står som nevnt i kø også denne gangen, og det er nærmest umulig å få med seg alt. Blar du deg gjennom vår bildesamling vil du få mange av høydepunktene.
Noen av nyhetene vi vil få se i Norge etterhvert, er blant annet Scanias nye bybuss Citywide, og da spesielt den helelektriske versjonen. De har som kjent lenge kjørt tester i Östersund, men versjonen de nå viser frem er helt ny med nytt chassis (mye felles med Next Gen-lastebilserien), ny design innvendig og utvendig. Den norske importøren regner med å være leveringsdyktig fra andre halvår 2021.
I tillegg til en interessant 9-setervariant av elektriske eTGE, viser MAN også sin elektriske Lions City, som skal være klar for kundeleveringer fra andre halvår 2020. De varsler samtidig en elektrisk leddbuss i 2021.
Der blir tyskerne altså slått av Volvo, som viser produksjonsversjonen av sin elektriske leddbuss på messen, med opptil 396 kWh batterikapasitet. YrkesBil har tidligere fått være med på testkjøring med prototypen i Gøteborg. Bussen skal være leveringsklar rundt årsskiftet 2020/2021.
Iveco viser også en elektrisk leddbuss, Eway, og har for første gang selskap av sitt søstermerke, Heuliez, på standen. Det franske merket, som eies av Iveco, har blant annet levert 10 elektriske leddbusser til Trondheim i år og er nå tydeligvis ordentlig inne i varmen hos sin italienske adoptivfamilie.
Solaris har med seg sin lange Trollino-trolley og en hydrogendrevet Urbino.
Hos Daimler er det verdenspremiere for minibussen Sprinter Travel 75 (ser lekker ut!). Også her er det stort familieselskap, for denne gangen står Setra og Mercedes-Benz på samme stand. Et av hovedfokusene her er den nye tjenesten Omniplus On - som er tilsvarende MB Uptime på lastebil, med fjerndiagnostisering og andre service- og vedlikeholdstjenester.
Det er utvilsomt alternative drivstoff og drivlinjer som står i fokus, og når det gjelder busser for bykjøring ser det ut til å være elektrisk for nesten alle penga nå.
Men produsentene er åpenbart ikke helt enige om hva som skal gjelde i fremtiden, så det vises mange varianter av for eksempel ladeløsninger: pantograf, plug in og induksjon, og mange variasjoner av klattlading og langlading.
Du slipper selvsagt heller ikke unna buzz-ordene «sustainability», «connectivity» og «autonomous» som går igjen over alt. Dette kan du også lære mer om på noen av de interessante foredragene og paneldebattene som finner sted i løpet av messedagene.
Her står blant annet Electric Mobility, E-Bus Design-prisnipper og et innlegg om implementering av 300 hydrogendrevne busser i 22 europeiske byer tidlig på 2020-tallet på menyen i det meget omfattende konferanseprogrammet.
Onsdag 23. oktober skal dessuten Thomas Joseph Potter, senior transportingeniør fra Norconsult AS, fortelle om den planlagte utvidelsen av trolleybussnettet i Bergen. Det skjer i sesjonen «Electric growth: Trolleybus in-motion charging».
Vi er kjent med at mange norske bussbransjefolk har tenkt seg til messen, og flere av dem skal naturligvis kjøre buss hit. Om du egentlig ikke hadde planer om å reise, men fikk likevel litt lyst nå, så er det ikke for sent.
En av fordelene med at messen nå er flyttet til Brussel, er at du fint kan rekke et «lynbesøk» på en dag (fordi det er EU-toppmøte i byen kan det nemlig by på utfordringer – i alle fall for lommeboka – å få tak i et hotellrom nå).
Uansett kan du lese flere reportasjer fra Busworld i novemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Da kan du bli det her.