Scanias nye lastebilgenerasjon
Designen er fullt gjenkjennbar. Samtidig er det snakk om en helt ny bil.
Alle foto: Scania
Scanias nye lastebilgenerasjon
Dashbordet er proppet med den nyeste teknologien.
Scanias nye lastebilgenerasjon
Slik ser den nye førerplassen ut.
Scanias nye lastebilgenerasjon

Scanias nye lastebilgenerasjon

Scanias nye lastebilgenerasjon

Her er Scanias nye bil

Scania har brukt ti år og 20 milliarder kroner på utviklingen av sin nye lastebilgenereasjon. Nå er den her, og ja - den kommer med V8-motor.

Publisert

Lastebilen ble lansert på en gedigen tilstelning i Grand Palais i Paris tirsdag kveld, med blant annet tidligere generalsekretær i FN, Kofi Annan, som en av hovedtalerne. 1.500 mennesker fra hele verden, inkludert Scania-ansatte, kunder, pressefolk, forskere og organisasjonsrepresentanter, var til stede.

Lastebillansering er nemlig ikke noe som skjer hvert år. Det er 21 år siden Scania lanserte sin forrige gennerasjon, 4-serien, i 1995. Derfor slår de ordentlig på stortrommen nå og skal totalt bruke en milliard kroner på å lansere sin nye modell.

– Dette er vår største investering noensinne i Scanias 125-årige historie. Denne lastebilen kommer til å bli en «game changer», uttaler Scanias toppsjef, Henrik Henriksson.

Komplett ny bil
Det er toppmodellene R- og S-klasse som introduseres først. Sistnevnte er en helt ny modellbetegnelse, som innebærer at førerhytten har flatt gulv for økt komfort.

Selv om bilen ved første øyekast ligner på forgjengeren, er det snakk om en komplett ny bil fra innerst til ytterst.

Den mest åpenbare forskjellen er selvfølgelig de nye hyttene, men den virkelige innovasjon er at vi nå introduserer nye teknologier, tjenester og innsikt som hjelper våre kunder til å få en oversikt over både kostnader og inntekter, forklarer Henriksson.

Blant forbedringene Scania introduserer er spesielt et redusert dieselforbruk med fem prosent merkbart, takket være faktorer som nytt drivverk og forbedret aerodynamikk.

Produsenten trekker frem at trafikksikkerhet har hatt høy prioritet i utviklingen. Som YrkesBil.no allerede har skrevet er dette verdens første lastebil med sidemonterte «roll over»-air bags, og i tillegg er det gjort en rekke endringer i konstruksjonen for å bedre sikkerheten for lastebilføreren og omgivelsene rundt lastebilen.

Ny motor
På motorsiden er det nå bekreftet at svenskene beholder V8-motoren, som merkevaren deres er nærmest uløselig knyttet til. Det setter nok mange V8-fans pris på. Samtidig vektlegger produsenten at alle Euro6-motorene tilfredsstiller bruk av alternative drivstoff som biodiesel, FAME og RME, naturgass eller biogass, ED95 og HVO.

De lanserer også en helt ny 13-liters sekssylindret motor, som i toppversjon yter 500 hestekrefter. Samtidig er automatkassen OptiCruise fornyet, med 45 prosent raskere girskift, og den adaptive cruisekontrollen kan nå benyttes også i lavere hastigheter og helt ned til stillestående.

YrkesBil vil komme med flere detaljer om den nye bilen, og prøvekjøringsrapport, i tiden som kommer.

Powered by Labrador CMS