IKKE I TVIL: – Setra er best, rett og slett, mener Jan Såtvedt i TeamTour.

YRKESBILEN MIN

– Kun det beste er godt nok for våre kunder

Jan Såtvedt, eier av Team Tour AS, holder seg til ett bussmerke og kan ikke tenke seg en annen yrkesbil.

Yrkesbilen min

I denne spalten intervjuer vi sjåfører og bileiere om hvilket forhold de har til yrkesbilen de kjører. Er du spesielt glad i din yrkesbil, eller vet du om noen som har et spesielt forhold til sin, som vi bør intervjue?

Tips oss på: post @yrkesbil.no

– Hvorfor kjører du akkurat denne yrkesbilen?

– Fordi Setra er best – på sikkerhet, komfort og kvalitet. Og derav også dyrest. Men for kundene er bare det beste godt nok.

– Eier, leier eller leaser du bilen?

– Vi kjøper bussene, men under pandemien fikk vi ingen støtte ved lånefinansiering, slik det var med leasing. For oss som hadde flere busser finansiert med lån ble dette svært ugunstig.

– Hvordan er yrkesbilen å kjøre?

– Å kjøre er denne bussen som en personbil. Dessuten har vi fordeler ved å sitte høyere. Jeg kan kjøre mye lenger uten å bli sliten med denne enn med en personbil.

– Hva er denne yrkesbilens beste egenskap?

– Setra ha et flott design, men det bese er nok det du ikke ser – sikkerheten og komforten. Og selvsagt at driftssikkerheten er så høy. Som det sto på Freia Melkesjokolade i gamle dager – ingen over og ingen ved siden!

– …og hva ved bilen irriterer deg mest – og hvorfor?

– Ingen ting å nevne her – annet enn at deleprisene er høye, og at Setra er dyre å kjøpe. Sånn er det bare...

– Om du kunne be de som konstruerte bilen endre på noe – hva skulle det vært?

SETRA-SAMLINGEN: Team Tour sverger til det tyske bussmerket, som eies og produseres av Daimler.

– Det handler i så fall om småting. Noen av lysbryterne på dashbordet, for dør og mikrofon, kan være vanskelige å se i dagslys. Det er bagateller, og er sikkert også bare bagateller å fikse. Det meste er gjort riktig, men så er også grunnarbeidetm godt. Før utviklingen av Setra 400 reiste fem mann fra fabrikken rundt og snakket med sjåfører om hva de likte – og hva de ikke likte så godt.

Resultatet har blitt en veldig flott buss.

– Har noe ved bilen overrasket deg? I så fall hva?

– Det er definitivt positivt at en så stor buss kan kjøres så rimelig som denne. Motoren er en Euro 6 Daimler DDI 6.

– Hvor ofte vasker du yrkesbilen?

– Den vaskes ut- og innvendig hver gang den er i bruk.

– Hva legger du mest vekt på i valg av yrkesbil?

– Hvordan den er som arbeidsplass; sikkerhet og komfort for passasjerer og sjåfør. Og plass, da - jeg måler 1,99 m på strømpelesten.

– Hva blir din neste yrkesbil?

– Setra, med 99,9 prosent sikkerhet. Sånn er det bare, slutter Jan Såtvedt.

Yrkesbilen:

Merke: Setra

Modell: S 531 DT

Drivlinje: Diesel

Årsmodell: 2020

Kilometerstand: 87.500

Anskaffet når: 03.07.2020

Bak rattet:

Sjåfør/eier: Jan Såtvedt

Alder: 58

Yrke: Daglig leder

Bedrift: Team Tour

Lokalisert: Drammen

Type kjøring: Turkjøring

Cirka årlig kjørelengde: 60.000 km

Powered by Labrador CMS