-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De største sukkertøyene på Oslo Motor Show
Glitter og glam, motivlakk og høy musikk er tøft, det, og slett ingen mangelvare på Oslo Motor Show. Men du verden så gøy å se igjen noen gamle hverdagstravere. Flere sylferske varebil- og lastebilnyheter var også på plass.
På Oslo Motor Show er spesielle og sjeldne smykker av noen kjøretøy faktisk det du ser mest av.
Det være seg superbiler produsert i et meget begrenset antall, eller mer tilgjengelige biler som er spesielle (og sjeldne) fordi de har eiere som har lagt ned tusenvis av timer og kroner i nettopp å gjøre dem unike.
Hvem synes ikke det er gøy å se slikt, liksom? Samtidig er det lett å bli blasert eller overveldet, når det hvor enn du snur deg står biler du knapt ser på veien gjennom et helt liv ellers. Den ene heftigere enn den andre.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Biler med bakkekontakt
Da gir det også en fantastisk følelse av nærhet og ro i sjela, når det dukker opp noen kjøretøy som en gang i tiden var helt vanlige syn på norske veier.
Originale (i alle fall tilnærmet) «hverdagsbiler». Slike som du kanskje selv har eid eller kjørt, eller kjenner noen som hadde maken.
En egen utstillingshall var satt av til denne type kjøretøy blant de lette bilene, der vi blant annet fant en glad rekke med historiske Transportere.
Men også i E-hallen, der lastebilene befinner seg, fantes flere slike innslag.
Hvor ofte ser du en Scania 143H på veien lenger, for eksempel? Eller hva med Volvo F12?
Akkurat.
Blant all motivlakk, skreddersydde skinninteriører, neonlys og svære snutebiler, var det et firkløver med nøkterne gamle svensker som virkelig «fanget» undertegnede.
Hvorfor?
Dette er biler jeg nærmest vokste opp med, i passasjerstolen og i køya. Det er fullt av dem i familiealbumet, mest F10 og F12, men også 143 og andre slitere.
Nå kan det gå år mellom hver gang jeg ser slike i levende live, og det er tross alt noe helt annet enn å se dem på papir eller skjerm.
Ikke minst i en tilstand som de utstilte eksemplarene.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
«Flottere enn nye»
Nå er det riktig nok en «OL på Lillehammer»-spesialutgave av F12 Øistein Kaasa fra Notodden hadde stilt ut, men det er hovedsakelig snakk om farger og dekaler.
Bortsett fra slike detaljer er det en F12, akkurat slik vi husker den. Men i en tilstand så praktfull at det garantert fremkalte noen mimretårer blant besøkende på Oslo Motor Show.
Og da snakker vi altså om en bil som de færreste ville hevet et øyenbryn over å se på veien for 20 år siden.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Fra Mölndal i Sverige hadde brødrene Eliasson tatt med en aldeles nydelig F10. Det kan garantert diskuteres om 1985-modellen har vært så strøken noen gang tidligere - inkludert da den forlot fabrikken.
Tipp Transport i Porsgrunn sin Scania 143H Streamline med 450-hesters motor og Jørn Høines fra Larvik som sjåfør stod heller ikke tilbake fra de to overnevnte gøteborgerne.
Her fremstod både bil og henger som flottere enn nytt, og med Tipp Transport-skiltene så det ut som vogntoget var klart for å settes rett i arbeid.
Streamline-hyttene ble introdusert i 1991, i forbindelsen med Scanias 100 års jubileum. 1996-modellen til Høines er blant de siste utgavene av Scania 3-serien.
4-serien, med det den gang banebrytende Bertone-designet, ble nemlig introdusert i 1995.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Så er det Scania 143'n i legendarisk Sties-drakt, da, som Tore Johnny Sognelien har lagt ned et firesifret antall timer i å perfeksjonere.
Vogntoget har virkelig oppnådd kjendisstatus i lastebilmiljøet, etter at det ble ferdigstilt for noen år siden, og bidro selvsagt også til å forskjønne dette hjørnet av utstillingshallen.
Scandinavian Truck Trophy
Men E-hallen hadde som vanlig mer enn gamle mimreobjekter å by på.
Som alltid var det en god dose customlastebiler med lekker lakk, Holland-stuk, høyttalere som truer trommehinnene, digre skorsteiner og håndsydde dashbord.
Flere av disse konkurrerte om den gjeve prisen Scandinavian Truck Trophy - som arrangeres av svenske Trailer Magazine i samarbeid med YrkesBil. Les mer om årets konkurranse her.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Kaptein snutebil
I år var det også et uvanlig høyt antall nyere Scania snutebiler samlet på ett brett i E-hallen.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Minst en av dem var bygget av Tuft Customservice, som sammen med Holtan Bil satser betydelig på å tilby slike spesialbygger til skandinaviske kunder. Det er åpenbart mange som har fått nese for snute.
Ombyggingen som tilbys for rundt en million kroner pluss mva. er først og fremst tilpasset R-hyttene, og en ustilt R660 med hel-luft tandem var levert til Dovre Bud & Vare AS. Den rattes av Rune Sletten fra Otta.
På standen til Posten Bring var det også en diger snute, bygget på en Scania 660 S som til daglig tjenestegjør for Posten Bring Bildrift AS med Kjell A. Sørlie bak rattet.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Skreddersøm
MP Truck Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark hadde på sin side med seg alt mulig av stæsj, både i kategorien «need to have» og «nice to have», på sine respektive stander.
I begge disse godtebutikkene, som selvsagt er mer en butikker - de er jo kunstnere i ordets rette forstand, er det fort gjort å legge igjen både seks og syvsifrede beløp.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Vaffelkø
Hos både Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS, og hos Norsk Scania, rådet det som vanlig en viss tvil om det var den deilige vaffelduften eller lastebilene som trekker flest folk.
Kø var det i alle fall - tilnærmet hele tiden.
Hva lastebilimportørene stiller ut kan du for øvrig lese her.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Ford F-150 Lightning og Ineos Grenadier
På varebilfronten var det litt mer skrint, men med noen virkelig hederlige unntak.
For eksempel er det mange som denne helgen fikk sitt første møte med el-pickupen Ford F-150 Lightning.
Den stod utstilt både i E-hallen og på standen til Ford Motor Norge i hall D.
Etter mye om og men bekreftet importøren i april i år at de skal selge bilen i Norge.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Leveransene til norske kunder er planlagt å starte mot slutten av 2023.
Vi har prøvekjørt Ford F-150 Lightning. Les mer om det her.
En annen varebilnyhet på utstillingen var Ineos Grenadier.
SUVen som ved første øyekast kan minne om Land Rover Defender, vil i Norge antakelig selges mest i varebilversjon. Det var også en slik som stod utstilt i Lillestrøm, sammen med en pickuputgave.
Vi har prøvekjørt Ineos Grenadier - les mer om det her.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Nyttekjøretøy satte også sitt preg på området utenfor messehallene, ved inngangen vis-a-vis Thon Hotel.
Her hadde ekstralysspesialisten Egil Verne stilt opp flere varebiler og en lastebil rigget med en rekke lamper til ulikt bruk, både foran og bak bilene.
Midt i blinken, nå som høstmørket kommer krypende stadig tidligere på ettermiddagen.
Les flere reportasjer fra Oslo Motor Show her.