KLASSIKERE: Youngtimerne i lastebilhallen vekket garantert mange (gode ?) minner blant yrkessjåfører. Disse eksemplarene av Scania 143, Volvo F12 og Volvo F10 er restaurert tilbake til fordums prakt, og vel så det.

De største sukkertøyene på Oslo Motor Show

Glitter og glam, motivlakk og høy musikk er tøft, det, og slett ingen mangelvare på Oslo Motor Show. Men du verden så gøy å se igjen noen gamle hverdagstravere. Flere sylferske varebil- og lastebilnyheter var også på plass.

På Oslo Motor Show er spesielle og sjeldne smykker av noen kjøretøy faktisk det du ser mest av. 

Det være seg superbiler produsert i et meget begrenset antall, eller mer tilgjengelige biler som er spesielle (og sjeldne) fordi de har eiere som har lagt ned tusenvis av timer og kroner i nettopp å gjøre dem unike. 

Hvem synes ikke det er gøy å se slikt, liksom? Samtidig er det lett å bli blasert eller overveldet, når det hvor enn du snur deg står biler du knapt ser på veien gjennom et helt liv ellers. Den ene heftigere enn den andre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

STOR, STØRRE, STØRST: Det er fort gjort å bli overstimulert av sanseinntrykk på Oslo Motor Show.

Biler med bakkekontakt 

Da gir det også en fantastisk følelse av nærhet og ro i sjela, når det dukker opp noen kjøretøy som en gang i tiden var helt vanlige syn på norske veier. 

Originale (i alle fall tilnærmet) «hverdagsbiler». Slike som du kanskje selv har eid eller kjørt, eller kjenner noen som hadde maken. 

En egen utstillingshall var satt av til denne type kjøretøy blant de lette bilene, der vi blant annet fant en glad rekke med historiske Transportere. 

Men også i E-hallen, der lastebilene befinner seg, fantes flere slike innslag.

Hvor ofte ser du en Scania 143H på veien lenger, for eksempel? Eller hva med Volvo F12? 

Akkurat. 

Blant all motivlakk, skreddersydde skinninteriører, neonlys og svære snutebiler, var det et firkløver med nøkterne gamle svensker som virkelig «fanget» undertegnede.

Hvorfor? 

Dette er biler jeg nærmest vokste opp med, i passasjerstolen og i køya. Det er fullt av dem i familiealbumet, mest F10 og F12, men også 143 og andre slitere. 

Nå kan det gå år mellom hver gang jeg ser slike i levende live, og det er tross alt noe helt annet enn å se dem på papir eller skjerm. 

Ikke minst i en tilstand som de utstilte eksemplarene. 

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

1993-modell Volvo F12 i spesialutgave til OL på Lillehammer i 1994. Foto: Brede Høgseth Wardrum
1993 Volvo F12 OL-utgave. Foto: Brede Høgseth Wardrum
1993 Volvo F12 OL-utgave og 1985 Volvo F10. Foto: Brede Høgseth Wardrum
1993 Volvo F12 OL-utgave. Foto: Brede Høgseth Wardrum
1993 Volvo F12 OL-utgave. Foto: Brede Høgseth Wardrum

«Flottere enn nye»

Nå er det riktig nok en «OL på Lillehammer»-spesialutgave av F12 Øistein Kaasa fra Notodden hadde stilt ut, men det er hovedsakelig snakk om farger og dekaler. 

Bortsett fra slike detaljer er det en F12, akkurat slik vi husker den. Men i en tilstand så praktfull at det garantert fremkalte noen mimretårer blant besøkende på Oslo Motor Show. 

Og da snakker vi altså om en bil som de færreste ville hevet et øyenbryn over å se på veien for 20 år siden. 

(artikkelen fortsetter under bildet)

INNBYDENDE: På 1993-modellen er alt fra stigtrinn til svingskive så gullende reint at du fint kan tilberede en treretters der, uten å bekymre deg for verken Mattilsynet eller matforgiftning.

Fra Mölndal i Sverige hadde brødrene Eliasson tatt med en aldeles nydelig F10. Det kan garantert diskuteres om 1985-modellen har vært så strøken noen gang tidligere - inkludert da den forlot fabrikken. 

Tipp Transport i Porsgrunn sin Scania 143H Streamline med 450-hesters motor og  Jørn Høines fra Larvik som sjåfør stod heller ikke tilbake fra de to overnevnte gøteborgerne. 

Her fremstod både bil og henger som flottere enn nytt, og med Tipp Transport-skiltene så det ut som vogntoget var klart for å settes rett i arbeid.

Streamline-hyttene ble introdusert i 1991, i forbindelsen med Scanias 100 års jubileum. 1996-modellen til Høines er blant de siste utgavene av Scania 3-serien. 

4-serien, med det den gang banebrytende Bertone-designet, ble nemlig introdusert i 1995.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TRANSPORTHISTORIE: Tipper at mer enn en øyekrok ble våt, i møte med disse to skjønnhetene.

Så er det Scania 143'n i legendarisk Sties-drakt, da, som Tore Johnny Sognelien har lagt ned et firesifret antall timer i å perfeksjonere. 

Vogntoget har virkelig oppnådd kjendisstatus i lastebilmiljøet, etter at det ble ferdigstilt for noen år siden, og bidro selvsagt også til å forskjønne dette hjørnet av utstillingshallen. 

Scandinavian Truck Trophy

Men E-hallen hadde som vanlig mer enn gamle mimreobjekter å by på. 

Som alltid var det en god dose customlastebiler med lekker lakk, Holland-stuk, høyttalere som truer trommehinnene, digre skorsteiner og håndsydde dashbord. 

Flere av disse konkurrerte om den gjeve prisen Scandinavian Truck Trophy - som arrangeres av svenske Trailer Magazine i samarbeid med YrkesBil. Les mer om årets konkurranse her.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.
LAKK OG LÆR: Custombiler og annet snadder satte også sitt preg på E-hallen.

Kaptein snutebil

I år var det også et uvanlig høyt antall nyere Scania snutebiler samlet på ett brett i E-hallen. 

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

SJELDENT SYN: Tre nyere snutebiler bygget på Scania ved siden av hverandre er ikke hverdagskost i Lillestrøm.
SJELDENT SYN: Tre nyere snutebiler bygget på Scania ved siden av hverandre er ikke hverdagskost i Lillestrøm.
SJELDENT SYN: Tre nyere snutebiler bygget på Scania ved siden av hverandre er ikke hverdagskost i Lillestrøm.

Minst en av dem var bygget av Tuft Customservice, som sammen med Holtan Bil satser betydelig på å tilby slike spesialbygger til skandinaviske kunder. Det er åpenbart mange som har fått nese for snute. 

Ombyggingen som tilbys for rundt en million kroner pluss mva. er først og fremst tilpasset R-hyttene, og en ustilt R660 med hel-luft tandem var levert til Dovre Bud & Vare AS. Den rattes av Rune Sletten fra Otta.

På standen til Posten Bring var det også en diger snute, bygget på en Scania 660 S som til daglig tjenestegjør for Posten Bring Bildrift AS med Kjell A. Sørlie bak rattet.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

YTTERPUNKTER: Med snutebilen plassert ved siden av en av Postens Paxstere fikk de vist frem bredden i logistikk- og transportvirksomheten selskapet utfører.
YTTERPUNKTER: Med snutebilen plassert ved siden av en av Postens Paxstere fikk de vist frem bredden i logistikk- og transportvirksomheten selskapet utfører.

Skreddersøm

MP Truck Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark hadde på sin side med seg alt mulig av stæsj, både i kategorien «need to have» og «nice to have», på sine respektive stander. 

I begge disse godtebutikkene, som selvsagt er mer en butikker - de er jo kunstnere i ordets rette forstand, er det fort gjort å legge igjen både seks og syvsifrede beløp.  

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

SNADDER: Både hos MP Truck-Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark viste frem et rikt utvalg av mer og mindre nødvendig stæsj.
SNADDER: Både hos MP Truck-Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark viste frem et rikt utvalg av mer og mindre nødvendig stæsj.
SNADDER: Både hos MP Truck-Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark viste frem et rikt utvalg av mer og mindre nødvendig stæsj.
SNADDER: Både hos MP Truck-Design fra Hønefoss og FL Buur-Design fra Danmark viste frem et rikt utvalg av mer og mindre nødvendig stæsj.

Vaffelkø

Hos både Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS, og hos Norsk Scania, rådet det som vanlig en viss tvil om det var den deilige vaffelduften eller lastebilene som trekker flest folk. 

Kø var det i alle fall - tilnærmet hele tiden. 

Hva lastebilimportørene stiller ut kan du for øvrig lese her.

Og her kan du lese hvordan de vil bruke Oslo Motor Show til å rekruttere lærlinger og ny arbeidskraft.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

VAFFELGUTTA: Konserndirektør Jarle Viuls og Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, i Bertel O. Steen Lastebil og Buss sørget for pinnevafler til de besøkende på standen.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.
FOR BÅDE ØYE OG GANE: Norsk Scania og Bertel O. Steen Lastebil og Buss stilte som vanlig med en rikholdig meny.

Ford F-150 Lightning og Ineos Grenadier

På varebilfronten var det litt mer skrint, men med noen virkelig hederlige unntak.

For eksempel er det mange som denne helgen fikk sitt første møte med el-pickupen Ford F-150 Lightning. 

Den stod utstilt både i E-hallen og på standen til Ford Motor Norge i hall D.

Etter mye om og men bekreftet importøren i april i år at de skal selge bilen i Norge. 

(artikkelen fortsetter under bildet)

LYNET: Ford F-150 Lightning på Oslo Motor Show. Ford viser også nye Bronco og Ranger Raptor.

Leveransene til norske kunder er planlagt å starte mot slutten av 2023.

Vi har prøvekjørt Ford F-150 Lightning. Les mer om det her. 

En annen varebilnyhet på utstillingen var Ineos Grenadier. 

SUVen som ved første øyekast kan minne om Land Rover Defender, vil i Norge antakelig selges mest i varebilversjon. Det var også en slik som stod utstilt i Lillestrøm, sammen med en pickuputgave. 

Vi har prøvekjørt Ineos Grenadier - les mer om det her.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.
NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.
NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.
NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.
NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.
NY VAREBIL: Ineos Grenadier er utstilt både som SUV-varebil og som pickup med kapell.

Nyttekjøretøy satte også sitt preg på området utenfor messehallene, ved inngangen vis-a-vis Thon Hotel.

Her hadde ekstralysspesialisten Egil Verne stilt opp flere varebiler og en lastebil rigget med en rekke lamper til ulikt bruk, både foran og bak bilene. 

Midt i blinken, nå som høstmørket kommer krypende stadig tidligere på ettermiddagen.

Les flere reportasjer fra Oslo Motor Show her. 

SE LYSET: Rikholdig utvalg av ekstralamper til varebiler.
SE LYSET: Rikholdig utvalg av ekstralamper til varebiler.
SE LYSET: Rikholdig utvalg av ekstralamper til varebiler.
SE LYSET: Rikholdig utvalg av ekstralamper til varebiler.



Powered by Labrador CMS