-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Praktiske arbeidshester
Denne gangen har fire merker greid å synkronisere presentasjonene slik at vi kan vise deg fire nye varebiler på en gang. De kommer attpå til i et utall varianter.
Jeg tror det var Peugeot-meldingen som datt inn først i mailboksen min, så jeg velger å skrive ut fra den.
Den helt nye Partner får, ifølge Peugeot, både komfort og sikkerhet som en personbil samtidig som den har alle de praktiske egenskapene en håndverker eller en budbilsjåfør eller de mange andre som trenger en praktisk varebil er på jakt etter.
Bilene er nok ikke på plass i Norge før tidlig 2019, men da kan du til gjengjeld kjøpe dem hos et stort antall forhandlere som Citroën Berlingo, Peugeot Partner eller Opel Combo. I Storbritannia heter sistnevnte Vauxhall Combo.
Nå vil sikkert de forskjellige forhandlerne fremheve fordeler med akkurat deres modell hvis du spør dem, så i denne omgangen tar vi hovedtrekkene, basert på Peugeots informasjonspakke.
Som tidligere kommer bilene i to lengder – den vanlige er 4,40 meter lang og den lange er strukket 35 cm ekstra til 4,75 m. Lastekapasiteten er på 650 kg til et tonn avhengig av variant. Du kan velge om du vil ha to eller tre seter.
Varerommet i standardutgaven har en effektiv lastelengde på 1,81 m, og et volum på 3,30 til 3,80 kubikkmeter gjør at du får plass til to europaller.
Den lange utgaven har en effektiv lastelengde på 2,16 meter og en kapasitet på 3,90 til 4,40 m3. Takket være en luke i skilleveggen kan du få med gjenstander med lengde på inntil 344 cm.
Peugeot vil tilby til sammen fem ulike motorer, to for bensin og tre for diesel.
Bensinmotorene er 1,2-litere på 130 hk med 8-trinns automatkasse, eller 110 hester med 6-trinns manuell kasse.
Dieselalternativene er 130 hk med 6-trinns manuell eller 8-trinns automat, 100 hk med 5-trinns manuell eller 75 hk med 5-trinns manuell.
Ikke et ord om el og hybrid, men det vil nok dukke opp på et senere tidspunkt.
Alle motorene er tilpasset nye, strengere utslippsregler etter WLTP-standarden, noe som blant annet inkluderer bensin partikkelfilter samt FAP partikkelfilter og SCR katalytisk rensesystem på dieselmotorene.
En lang rekke sikkerhets- og komfortfunksjoner tilbys for første gang til de nye varebilene, og Peugeot fremhever blant annet et kamera som sitter nederst i speilhuset på passasjersiden for å overvåke blindsonen, samt et kamera bak på taket som hjelper under rygging.
Bilene kan også leveres med et system som varsler dersom man laster mer enn det som er tillatt.
En stor skjerm øverst på dashbordet ser ut til å være standard for alle merker, men Peugeot fremhever sin i-Cockpit som de er alene om.
De nye modellene får sin verdensdebut i forbindelse med nyttekjøretøymessen i Hannover i september, men ikke forvent å se noen av dem i Norge før tidlig i 2019.