-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
![CATL Qiji Energy](https://image.yrkesbil.no/4056623.webp?imageId=4056623&width=960&height=548&format=jpg)
Batteribytte for de tunge
Prognoser fra CATARC – et kinesisk tech & forskningssenter, med vekt på biler – sier at bestanden av tunge elbiler vil ligge rett under 200.000 i 2025.
De vil da representere ca. 16 prosent av totalbestanden sier en av de store investeringsbankene, og bruker data fra CATARC.
Ser man lenger frem vil tungbil-flåten bestå av 35 % elektriske biler, sier de.
I fjor ble det solgt ca. 25.000 New Energy-biler i Kina – en økning på 142 prosent i forhold til året før. Markedsandelen var da ca. 5 prosent. 89 prosent av disse var rene batterielektriske utgaver og cirka halvparten av dem var utstyrt med batteribytte-systemer.
Det er mye tid å spare på batteri-bytte. Tunge biler bruker lang tid på å lade, batteri-bytte møter dagens krav til effektiv drift sa banken.
Fra 2021 økte biler med batteribytte merkbart, og det kan ikke være helt tilfeldig at CATL – en av klodens store batteriprodusenter – lanserte sitt Qiji Energy system nå midt i juni.
Dette er et batteri-byttesystem spesielt beregnet på tunge biler. Systemet baserer seg på en, to eller tre moduler – hver er på et 171 kWt stort batteri slik at maksimal kapasitet vil bli 513 kWt.
Batteriene tåler 15.000 ladesykluser og systemet er tilgjengelig for alle produsentene.
I fjor lanserte CATL et tilsvarende system for personbiler. Evogo het det og det finnes allerede noen stasjoner. Aiways og Peugeot og Citroën fra Dongfeng er inne på systemet. Det later med andre ord ikke til at det ligger på VG-toppen for energibærere ennå.