Varebilene får økte avgifter neste år, så det kan bli spennende å følge sluttspurten på varebilsalget i år.

Øker varebilavgiftene i 2022 - her er satsen

– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Ida Krag om økningen i varebilavgiftene. Hun er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Regjeringspartiene Ap og Sp kom mandag til budsjettenighet med SV.

Sammenlignet med Støre-regjeringens forslag til budsjett, kommer det til å bli vedtatt følgende endringer etter at forhandlingene med SV kom i mål:

Varebilavgifter

I sitt alternative budsjett ville SV øke varebilavgiftene til 50 % av personbilavgiftene.

Nå slås det fast i budsjettenigheten at varebilavgiftene skal settes 30 % av personbilavgiftene.

Omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift

Omregistreringsavgiften for elbiler vil bli redusert sammenlignet med Støre-regjeringens forlsag. Avgiften settes til 25 % sats.

Også trafikkforsikringsavgiften reduseres.

Firmabilbeskatning

I 2020 og 2021 har elbiler blitt verdsatt til 60 % av nybilprisen i firmabilbeskatningen.

Denne skattefordelen foreslo Støre-regjeringen å fjerne, slik at beskatningen ble like høy for elbiler og biler som går på fossilt drivstoff.

Nå har SV fått gjennom at verdien skal settes til 80 %.

BIL: – Bedre enn fryktet

– Dette er bedre enn fryktet, sier sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt Bilimportørenes Landsforening (BIL), Ida Krag, til YrkesBils søsterpublikasjon, BilNytt.no.

Samtidig er hun ikke fornøyd med økningen i avgiftene for varebiler:

– Forslaget som lå i SVs alternative budsjett fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på oss, så sånn sett er dette en forbedring, sier Krag og fortsetter:

– Men vi skulle gjerne hatt varebil-innretningen som Solberg-regjeringen foreslo. Det hadde bilbransjen og næringslivet fortjent.

Bort fra egen skala?

Ida Krag setter spørsmålstegn ved hvordan varebilavgiftene skal innføres i praksis, all den tid varebilavgiftene fikk sin egen skala i fjor.

- Betyr det at man skal bort fra den man lagde og tilbake til en felles skala for person- og varebiler? spør hun.

– Det virker som om SV ikke har fått med seg at det er en egen varebilskala siden WLTP ble innført, men det var 22 % i sin tid og når vi tar høyde for endringene innebærer 50 % et avgiftssjokk av dimensjoner, sa BIL-sjef Erik Andresen i da SV la frem sitt alternative budsjett for to uker siden.

Det gjenstår kun formaliteter før statsbudsjettet behandles i Stortinget torsdag og endelig vedtas.

Powered by Labrador CMS