-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Autonom shuttle vises i München
To velkjente familiebedrifter, Schaeffler, underleverandør til bilindustrien, og VDL Group, bussprodusent, har gått sammen om å utvikle en selvkjørende shuttle-pod. De presenterer den for resten av verden på bilutstillingen i München.
Prototypen bruker autonom teknologi fra Mobileye, men resten beherskes nok fullt ut av de to prosjektpartnerne. Schaeffler har full kontroll på plattform-delen – de har tidligere vist et komplett rullende chassis, og VDL kan komplette kjøretøy.
Mobileye bidrar med spesialbygde prosessorer, et omfattende system med kameraer og radar/lidar-sensorer og et kart-system.
VDL og Schaeffler går sammen om å markedsføre denne og sier de allerede har kommet langt i samtaler med kollektivselskaper og andre operatører om pilot-prosjekter.
De regner med at tester på offentlige gater og veier vil være i gang i 2025. Og alle regner det som sannsynlig at Tyskland blir det første test-markedet siden der er det allerede tillat med bruk av selvkjøring nivå 4 på offentlig vei.
Begge partnerne har forberedt gode innslag om hvordan denne type transportmidler kommer til å spille en viktig rolle i fremtidens kollektivtransport, og om hvordan den kan føye seg sømløst inn i det trafikkmiljøet vi har i dag
Denne nye shuttle-pod’en har ni seter, seks er faste og tre er fleksible. Den kan ta cirka 1.000 kg og måler 5 x 2,2 x 2,8 meter. Vekten er ca. 5.000 kg.
Det er et innvendig overvåkingssystem som er i direkte kontakt med en kontroll-sentral. Store dører, lavt innsteg og rullestolbrukbar er en selvfølge. Den får en toppfart på 70 km/t og en rekkevidde på 350 km/t.