-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vil ha flere hengere inn til sjekk
Nye regler gjør at mange biler med tilhenger kan sette opp farten på norske veier. I år bør flere starte sesongen med en sikkerhetssjekk, mener verkstedaktør.
I fjor vår kom regler som kan gi visse tilhengere godkjenning fra Statens vegvesen til å trekkes i 100 kilometer i timen.
Hvis hengeren er eldre enn fire år må den først ha en godkjent EU-kontroll, som må gjentas hvert annet år.
Samtidig ble fartsgrensen for alle andre tilhengere økt til 80 kilometer i timen, uten krav om ny teknisk godkjenning. Den tidligere grensen på 60 for tilhengere uten bremser ble opphevet.
– Når alle tilhengere nå kan trekkes i 80 kilometer i timen, og noen helt opp i 100, blir det viktig at eierne denne våren er ekstra påpasselige med å kontrollere den tekniske tilstanden, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester, i en pressemelding.
Mange av kjedens 220 verksteder opplever denne våren økt etterspørsel etter tjenester knyttet til hengere.
– Noen vil sjekke at redskapen er i orden før høysesongen. Andre ønsker å få gjennomført de nødvendige kontrollene som trengs for å få en såkalt Tempo 100-godkjenning. Vi ser betydelig interesse for å skaffe seg denne, sier Køste.
Finner ofte feil
Alle tilhengere bør sjekkes med jevne mellomrom, selv om det ikke er påbudt, mener bransjefolk.
– Vår erfaring er at mange har feil som bør utbedres. Flere burde sørge for jevnlig ettersyn. Hos oss har vi et eget serviceprogram for dette, sier Leif Arne Eriksen, driftssjef i Mjøsbil.
Selskapet består av åtte avdelinger i Innlandet. De fleste av dem omfatter verkstedtjenester for både bil og henger, samt salg av tilhengere.
– Det er stor variasjon i størrelser og bruksområder, men det går mest av typiske hagehengere, som mange benytter hjemme og på hytta gjennom sommeren, sier Eriksen.
Dårlige bremser
Etterspørselen etter kontroll og reparasjon av tilhengere vil øke betydelig etter hvert som flere vil søke Tempo 100-godkjenning, mener Bjørn Standal, styreleder i Fixbil. Gruppen omfatter 10 mekaniske verksteder i Bergensregionen.
– Da må feil og mangler utbedres først. Det vi ser mest av er dårlige bremser. Det gjelder ikke minst båthengere, som er særlig utsatt hvis de kjøres for langt ut i vannet. Stans ved vannkanten for ikke å skade hengeren, råder Standal.
Også Katrine Køste i AutoMester bekrefter at feil med bremsene ses jevnlig ved kontroll av tilhengere. Det samme gjelder dårlige drag, som forbinder bil og henger, og slitte hjullagre.
– Mange slike feil rettes ved service og eventuelt EU-kontroll på verkstedene våre. Da kan vi også klargjøre for Tempo-100-godkjenning. Godt vedlikehold er viktig for alle typer hengere, selv om de ikke skal trekkes raskere enn 80 kilometer i timen, sier Katrine Køste.