-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ny sertifisering for tilgang til teknisk informasjon
Uavhengige verkstedaktører må om kort tid være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
Kommende nye EU-regler gjør at uavhengige aktører må være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
De nye kravene skulle opprinnelig vært innført i hele EU den 1. august 2023, men det har siden blitt besluttet at SERMI-ordningen skal implementeres gradvis etter hvert som de enkelte landene er klare.
– SERMI har varslet om at startdato for Norge vil bli annonsert i starten av desember, sier Jan Erik Johansen i Kiwa, som leverer tjenester innen testing, inspeksjon og sertifisering.

I Norge er Kiwa akkreditert. Johansen er leder for teknisk kontrollorgan og personellsertifisering og bekrefter at kravene allerede ble gjeldene i Sverige fra 1. oktober.
Danmark og Finland har fått startdato 1. februar 2024.
Klare til å sertifisere
Selv om Norge ikke har fått en offisiell startdato, er Kiwa i gang med prosessen for å sertifisere verksteder.
– Vi er i kontakt med den europeiske SERMI-organisasjonen via vår avdeling i Nederland. I Norge har Kiwa fått aksept til å utstede sertifikater på grunnlag av akkreditering til Kiwa i Sverige, sier Sales & Business Development Manager, Roar Gudbrandsen.
– Vi har fått en del henvendelser, og har allerede sendt tilbud med prisestimat til flere, forteller Gudbrandsen.
– Det kan være en fordel å komme i gang med SERMI-sertifiseringen nå, siden det vil ta litt tid fra prosessen begynner til sertifikatene blir utstedt.
– Vi forventer at så snart startdatoen for Norge blir offentliggjort, vil mange ønske å sertifisere seg så snart som mulig, og da blir det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.
– Styrker konkurranseforholdet
Daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), Arild Hansen, mener ordningen vil innebære et kvalitetsløft for den frie bransjen.
– Det er min oppfatning at SERMI vil styrke konkurranseforholdet i markedet, sier Arild Hansen.

– Ved at det stilles krav til virksomheten og de ansatte, blant annet at det må forevises politiattest, vil det også fungere som en ryddeprosess i bransjen.
– SERMI-godkjenningen gjelder per i dag tilgang til teknisk informasjon som er nødvendig for å reparere og vedlikeholde kjøretøy som er utstyrt med sikkerhetssystemer og andre avanserte teknologier.