SIKKERHETSINFORMASJON: Kravet til SERMI-sertifisering gjelder både verksteder som skrur på tunge kjøretøy og lette kjøretøy.

Ny sertifisering for tilgang til teknisk informasjon

Uavhengige verkstedaktører må om kort tid være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.

Publisert

Kommende nye EU-regler gjør at uavhengige aktører må være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.

De nye kravene skulle opprinnelig vært innført i hele EU den 1. august 2023, men det har siden blitt besluttet at SERMI-ordningen skal implementeres gradvis etter hvert som de enkelte landene er klare.

– SERMI har varslet om at startdato for Norge vil bli annonsert i starten av desember, sier Jan Erik Johansen i Kiwa, som leverer tjenester innen testing, inspeksjon og sertifisering.

FORKLARTE: Under dag to av Bilbransjens dager, 16. november, presenterte salgssjef Roar Gudbrandsen i Kiwa status for SERMI i Norge.

I Norge er Kiwa akkreditert. Johansen er leder for teknisk kontrollorgan og personellsertifisering og bekrefter at kravene allerede ble gjeldene i Sverige fra 1. oktober.

Danmark og Finland har fått startdato 1. februar 2024.

Klare til å sertifisere

Selv om Norge ikke har fått en offisiell startdato, er Kiwa i gang med prosessen for å sertifisere verksteder.

– Vi er i kontakt med den europeiske SERMI-organisasjonen via vår avdeling i Nederland. I Norge har Kiwa fått aksept til å utstede sertifikater på grunnlag av akkreditering til Kiwa i Sverige, sier Sales & Business Development Manager, Roar Gudbrandsen.

– Vi har fått en del henvendelser, og har allerede sendt tilbud med prisestimat til flere, forteller Gudbrandsen.

– Det kan være en fordel å komme i gang med SERMI-sertifiseringen nå, siden det vil ta litt tid fra prosessen begynner til sertifikatene blir utstedt.

– Vi forventer at så snart startdatoen for Norge blir offentliggjort, vil mange ønske å sertifisere seg så snart som mulig, og da blir det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

– Styrker konkurranseforholdet

Daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), Arild Hansen, mener ordningen vil innebære et kvalitetsløft for den frie bransjen.

– Det er min oppfatning at SERMI vil styrke konkurranseforholdet i markedet, sier Arild Hansen.

VIDTREKKENDE: – SERMI-godkjenningen kan fort vise seg å gjelde all teknisk informasjon, siden bilens sikkerhetssystemer i stor grad er integrert med øvrige elektroniske komponenter, sier Arild Hansen i ABL.

– Ved at det stilles krav til virksomheten og de ansatte, blant annet at det må forevises politiattest, vil det også fungere som en ryddeprosess i bransjen.

– SERMI-godkjenningen gjelder per i dag tilgang til teknisk informasjon som er nødvendig for å reparere og vedlikeholde kjøretøy som er utstyrt med sikkerhetssystemer og andre avanserte teknologier.

Dette er SERMI

SERMI står for Security Related Vehicle and Maintenance Information.

• En akkrediteringsordning for uavhengige operatører for å få tilgang til sikkerhetsrelatert RMI.

• Etablert under typegodkjenning.

• Ordningen drives i fellesskap av ACEA (bilfabrikkenes organisasjon) og ettermarkedsrepresentanter – CECRA, FIA, FIGIEFA, AIRC.

SERMI er en kontrollordning for tilgang til teknisk informasjon som er nødvendig for å reparere og vedlikeholde kjøretøy som er utstyrt med sikkerhetssystemer og andre avanserte teknologier.

Et SERMI-sertifikat gjør at bedriften og den enkelte ansatte får tilgang til informasjon, programvare, funksjoner og tjenester som er innebygd i kjøretøyet og som produsenten bruker for å hindre at kjøretøyet blir stjålet eller for å spore et stjålet kjøretøy.

Powered by Labrador CMS