-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enova: – Vi er positivt overrasket
26 prosjekter får i alt 42 millioner kroner i Enovastøtte for å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy. Ladestasjonene skal være ferdig utbygd og i drift innen høsten 2024.
Dette er første runde tildelinger i det nye støtteprogrammet som ble lansert i desember i fjor.
– Interessen for å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy er stor. Nå starter vi å dekke behovet for lading der det trengs først. Dette vil være et godt bidrag til elektrifisering av tungtransporten, sier Marie Skjærvik, markedssjef for landtransport i Enova i en pressemelding.
Se kart over de 26 ladestasjon-prosjektene nederst i artikkelen.
175 ladepunkt etableres
Støtteordningen er rigget som en konkurranse der de selskapene som etablerer mest kW pr. støttekrone, får støtte av Enova.
I denne søknadsrunden kom det inn mange søknader og det var stor konkurranse om midlene, opplyser det statlige støtteorganet.
Beste søknad var på 776 kr/kW og grensen ble satt til 2500 kr/kW. Hva grensen blir i neste runde vil avhenge av søknadene som kommer inn. Enova vil tilby ytterligere tre søknadsrunder i år med frister 2. mai, 5. september og 5. desember.
– Flere av prosjektene har vunnet frem i konkurransen fordi de har søkt med et lavere støttebehov enn den maksimale grensen for støtte. Vi er også positivt overrasket over hvor mange ladepunkt hver søknad inneholdt. Totalt støtter vi hele 175 ladepunkt nå i første runde, sier Skjærvik.
Tyngre kjøretøy kommer etter
Hensikten mer støtteprogrammet er ifølge Enova å stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy.
Mens en stadig større del av personbilene går utslippsfritt, følger nå de tyngre kjøretøyene etter.
I 2022 var andelen nyregistrerte elektriske lastebiler 7,6 prosent.
– På samme måte som for lette kjøretøy, støtter staten gjennom Enova opp om den første ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy. Det er gledelig å se at støtteprogrammet har fått så god respons og at så mange aktører ønsker å satse på lading for lastebiler, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i pressemeldingen.
Bra geografisk spredning
Det er både store og små transportselskap som får støtte, men det er Posten Norge og Asko som står for brorparten av ladepunktene.
Posten etablerer 94 ladepunkt på sine områder mens Asko skal sette opp 27.
– Det er en bra geografisk spredning i prosjektene. Enova skal støtte de som går foran og vi ser nå en positiv trend i at transportbransjen velger utslippsfritt, sier en fornøyd Skjærvik.