-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sjarmoffensiv fra Iveco
Med toppmodellen S-Way, som fremdeles må regnes som ny, og et utvalg fra Daily-paletten, turnerer Iveco Norge store deler av landet for å kapre nye kunder.
Iveco-organisasjonen hadde nok ønsket seg en bedre start på 2021, om vi ser på tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Det er registrert 30 nye Iveco lastebiler over 3,5 tonn fra nyttår til 11. april i år. Det er elleve færre enn i samme periode i fjor, en nedgang på 26,8 prosent.
Totalmarkedet for lastebiler over 3,5 tonn er i samme periode ned 6,6 prosent.
Nå er imidlertid importøren ute på veien for å få mer fart i salget. «Iveco 2021 – Din Tur» har de døpt karavanen som på tross av varierende lokale smittevernrestriksjoner kjører rundt fra forhandler til forhandler i disse dager.
Startskuddet gikk ved importørens lokaler på Vøyenenga 15. mars, og etter en måned på veien er country manager i Iveco Norge, Helene Norman-Dupuy, godt fornøyd med oppslutningen hittil.
– Så langt har vi møtt mange som er interessert og det er flere nysalg på gang. S-Way har blitt veldig bra mottatt, med mange som skryter av både kjørekomfort og design. Det er virkelig hyggelig å kunne gjøre en utadrettet aktivitet for våre kunder, selv med noe begrensninger, sier Norman-Dupuy til YrkesBil.
LES OGSÅ: Ny Norges-sjef for Iveco
Satsningsområdene
Karavanen har vært i Telemark hos forhandler Telemark Lastebil AS, med Ole Christian Solli i spissen.
– Her ble det blant annet et spennende salg av en S-Way 19-tonn skapbil, forteller country manageren.
– Hvilke segmenter skal dere satse spesielt på – og hvorfor?
– Trekkbiler, konteinerbiler og distribusjonsbiler er et satsningsområde. På demotouren har vi med oss en S-Way 19-tonns skapbil og en konteinerbil. Vi har fått gode kundetilbakemeldinger om at konteinerbilen har effektiv rangering med god høyde, og rask hev og senk. Anlegg-onroad-bilen X-Way vil vi også satse mer på, sier Norman-Dupuy til YrkesBil.
– Vi har spurt tidligere, men spør igjen: Når kommer Nikola til Norge og hvordan blir organiseringen her til lands?
– Svaret er som tidligere: Jeg må komme tilbake til dette. Lanseringsplanene for Norge er under utforming, men jeg kan si at vi håper å levere batteridrevne Nikola i løpet av 2022 – uten at dette kan bekreftes på nåværende tidspunkt.
– Hvordan forberedes organisasjonen på å håndtere elektriske kjøretøy?
– Vi har erfaring med elektriske varebiler og minibusser siden 2017. Organisasjonen fortsetter den ferden. Det nye bygget på Vøyenenga er spesifisert til å håndtere flere elektriske kjøretøy i de kommende årene, blant annet med tanke på Nikola og hele rangen av elektrisk som kommer etter hvert. Ikke minst elektriske busser fra Iveco.
– Hva er status rundt Daily Electric – det ble registrert én i fjor?
– Fabrikken jobber nå med generasjon to, men lanseringsdato er ikke fastsatt og kommunisert eksternt ennå. Vi har solgt noen av første generasjon, men nå venter vi på generasjon to.
– Hva skjer innen digitale tjenester?
– Her satser vi på «Iveco On». Kommunikasjonsenheten i nye S-Way er koblet opp til Ivecos servicesentral i Torino. Systemet overvåker bilens drift, såfremt eieren ønsker det, og gir eieren informasjon om alt fra drivstofforbruk, kjøreplaner, kjørestil, til at verkstedene kan overvåke feil på kjøretøyet og stille fjerndiagnose. Vi på Vøyenenga og eventuelt kundens nærmeste verksted får informasjonen via sentralen i Torino og kan agere ut fra det, sier hun.
Fortsetter ferden
Videre skal karavaneferden til Maskin & Autoservice Sør i Kristiansand. Foruten S-Way-rangen ble det demonstrert en 7-tonns skapbil og 5-tonns treveistipp.
Maskin & Autoservice i Sandnes er også besøkt, med flere leveranser av S-Way, og denne uken har følget vært i Haugesund og besøkt Nord-Motor AS og Ole Willy Gudmundsen.
Nå gjenstår å besøke Bilsalg Kokstad i Bergen, AS Autoservice i Førde og Team Verksted i Ålesund, der Hans Olav Drabløs fremover vil jobbe med salg av S-Way under forhandler i Førde.
I midten av mai besøker Iveco Mardahl Verksted Orkanger. 31. mai er planen å delta under Gasum-konferansen i Trondheim og deretter besøke NT Last & Buss i Steinkjær.
Håper på åpningsfest til slutt
Så vendes snuten sørover med besøk hos nettverkets nyeste verksted, Lier Lastebilservice og daglig leder, Ivar Ødegård. Iveco har også nå en selger basert hos Lier Lastebilservice, Terje Bonnegolt.
I tillegg til bilene som har deltatt på hele rundturen vil det her også dukke opp en S-Way trekkvogn som kjører på LNG samt en EuroCargo.
Til slutt går turen til Iveco Norge avd. Oslo på Fjeldhus, Iveco Norge avd. Råde.
– Så håper vi å kunne invitere til åpningsfest i våre nyoppussede og utvidede lokaler ved hovedkontoret på Vøyenenga dersom smittevernreglene tillater det, sier Norman-Dupuy.