Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil
Maxus Euniq varebil

Elektrisk MPV på grønne skilter

Maxus har tatt ut baksetene og satt inn skillevegg i familie-elbilen Euniq 5.

Publisert

Hva som er poenget med å sette grønne skilter på en elektrisk familiebil som uansett ikke er underlagt bilavgiftsregimet, sier du?

Og der du enkelt kan ta ut baksetene og skape en «varebil» de gangene du trenger det, og tilbake til syv seter når det er et behov?

Hovedgrunnen til at importøren, RSA, velger å tilby Maxus Euniq 5 med grønne skilter heter nok Enova.

- Maxus Euniq 2-seter varebil er et veldig spennende produkt. Her får man en 100% elektrisk varebil med 100% personbilkomfort og bilen kvalifiserer til 50.000 i Enova-støtte for næringskunder. Her har kunden full fleksibilitet og kan sette setene tilbake i bilen helt avgiftsfritt om de ønsker det, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge, i en pressemelding.

Varebil-ombyggingen fra MPV til 2-seter blir gjort i Norge. Importøren forsikrer i meldingen at bilen bygges om på en skånsom måte, som gjør at man enkelt skal kunne reversere bilen til en MPV 7-seter dersom man ønsker dette på et senere tidspunkt, uten synlige merker.

Du må imidlertid være obs på at dersom du setter inn setene før det har gått ett år, må støtten fra Enova betales tilbake.

- Vi tolker det slik at støtten blir tilbaketrukket i sin helhet om bilen reverseres til 7-seter før 12 mnd har gått. Etter 12 mnd vil ikke enova-støtten påvirkes, med mindre bilen eksporteres ut av landet, opplyser Bernhard Jahnsen til YrkesBil.

Maxus hevder de er den eneste på markedet til å tilby denne løsningen. YrkesBil er imidlertid kjent med at andre importører har vurdert å gjøre noe lignende.

Varerommet i den ombygde bilen blir på 2,2 m3.

Teknikken skiller seg ikke fra personbilversjonen, hvilket betyr batterikapasitet på 52,5 kWt og en rekkevidde på papiret som sier "fra 260-356 km (WLTP kombinert/urban)".

For den komfortsøkende kan nevnes elektrisk 6-veis justering av sjåførsete og elektrisk 4-veis justering av passasjersete.

Apple CarPlay, 12,3’-tommers multimedia berøringsskjerm, trådløs mobillading, skinnseter som standard og mulighet for både takstativ og hengerfeste finnes også på utstyrslisten.

Importøren opplyser at bilens batteripakke er plassert under gulvet med et lavt tyngdepunkt. Dette skal gi god utnyttelse av varerommet.

For sikkerhetens skyld er bilen utstyrt med ADAS-system, som blant annet består av nødbremsassistent, filskiftevarsler, blindsonevarsler, elektronisk stabilitetskontroll og adaptive cruise control.

Titter du i prislisten til RSA vil du kanskje stusse over at varebilversjonen tilsynelatende koster mer enn 7-seteren.

7-seteren inkludert Exclusive-utstyrspakke koster 399.900 kroner, mens rimeligste varebilversjon inkludert Exclusive-utstryspakke koster 419.900 kroner. Varebilversjonen Power Exclusive koster 466.700.

At rimeligste varebilversjon koster mer enn 7-seteren forklares ifølge Bernhard Jahnsen med at det koster å bygge om bilen til varebil med skillevegg og annet utstyr. Fratrukket Enova-støtten på 50.000 kroner blir imidlertid varebilen 30.000 rimeligere enn personbilen, og kan i tillegg kjøre gratis i bomringen i Oslo (gjelder kun el-varebiler inntil 3.500 kilo).

Power-pakka som gjør at den andre vareversjonen blir betydelig dyrere enn personbilen har rett og slett mer utstyr, men fratrukket Enova-støtten havner den rundt 16.000 kroner over personbilen.

Powered by Labrador CMS