-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
60-tonns elektrisk overraskelse fra Volvo og DHL
Volvo og DHL prøver seg med batterielektrisk og tung regionaltransport. Totalvekten på vogntoget med nye helelektriske FH i front er 60 tonn.
Så langt har elektriske lastebiler hovedsaklig vært brukt over kortere avstander i byer og tettbygde områder.
Nå har DHL Freight og Volvo Trucks satt i gang et prosjekt med fokus på tungtransport over større distanser. Samarbeidet inkluderer verdens første pilottester av en fullelektrisk Volvo FH-lastebil med totalvekt på opptil 60 tonn.
Å kalle dette en overraskelse, slik vi gjorde i tittelen, er kanskje en overdrivelse. Volvo har jo snakket om dette tidligere, inkludert tunge elektriske anleggsbiler.
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler Trucks og Volvo Trucks
Men fra mars vil altså lastebilen være i drift mellom to DHL Freight-terminaler i Sverige, en avstand på omtrent 150 kilometer. Under prøveperioden vil Volvo og DHL Freight få viktig erfaring og informasjon om oppsett og drift av en tilpasset ladeinfrastruktur. Innsikten skal bidra til å optimalisere den rette balansen mellom avstand, lastevekt og ladepunkter i den daglige trafikken.
- Målet vårt er å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null. Viktige milepæler har allerede blitt oppnådd i møte med dette: Sammenlignet med 2007 har konsernets CO2-effektivitet forbedret seg med 35 prosent. Vi trenger imidlertid innovative teknologiske løsninger og sterke partnerskap på denne reisen. Jeg er trygg på at vårt sterke samarbeid med Volvo Trucks, et av de største lastebilmerkene i verden, vil hjelpe oss nå våre ambisiøse miljømål i veitransportsektoren, sier Uwe Brinks, administrerende direktør i DHL Freight.
NY STUDIE: Må øke antall nullutslippslastebiler med hundregangeren
Volvo Trucks mener det er viktig å ta hensyn til alle aspekter av økosystemet for elektrifisering, inkludert lading, ruteplanlegging, kjøretøy, service og annen støtte.
- Transportbransjen endres raskt og å være bærekraftig er et stadig viktigere mål for mange av våre kunder. Vi tilbyr effektive transportløsninger som hjelper bedrifter med en rask overgang til fossilfrie drivstoff som elektrisitet. Vi har et langvarig samarbeid med DHL Freight. Deres brede og globale ekspertise innen logistikk gjør at vi kan studere forutsetningene for å komme videre med dette teknologiskiftet, og tilpasse det til kundenes behov og deres type transportvirksomhet, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
DHL Freight har innført et klimafokusert transportprogram i Sverige, der de faktisk får kunder som bruker programmet med på å betale et fast tilleggsgebyr for hver pakke eller pall som sendes. De ekstra inntektene blir investert i miljøvennlig teknologi i det svenske nettverket.
På slutten av fjoråret startet Volvo Trucks i Nord-Amerika salget av VNR Electric, og i år starter salget i Europa av tunge elektriske lastebiler.
- Vår forpliktelse er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfri senest i 2040, avslutter Roger Alm.
Prosjektfakta:
• DHL Freight – Volvo prosjektet starter i første kvartal 2021, og er en del av REEL, et initiativ drevet av Sveriges innovasjonsbyrå Vinnova for å fremme overgangen til et elektrifisert godstransportsystem.
• Ruten går mellom byene Gøteborg og Jönköping i Sverige, som er en avstand på 150 kilometer én vei.
• Lading skjer ved DHL i Jönköping og Volvo Truck Center i Göteborg.