-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Løp og kjøp, snart slutt på dieselmotorer
Rett i hælene på EUs nye, skjerpede, klimamål kommer de europeiske lastebilprodusentene med et felles løfte om å droppe dieselmotorer.
Det var Financial Times som først fortalte om gruppen av lastebil- og varebilprodusenter som forpliktet seg til ikke å selge kjøretøy med dieselmotorer etter 2040.
Det betyr at de har flyttet fristen 10 år nærmere – tidligere har det vært snakk om 2050.
Det er sjefene for Daimler, Scania, Volvo, MAN, DAF, Iveco og Ford som har skrevet under på den felles uttalelsen der de også fremhever hydrogen, batteri-teknologi og – heldigvis – «rene» drivstoff, som svar på femtidens utfordringer.
Forbrenningsmotorer er med andre ord ikke eliminert fra fremtidsutsiktene.
Henrik Henriksson, CEO for Scania og talsmann for nyttebilfraksjonen i ACEA, de europeiske produsentenes takorganisasjon, sa til avisen at industrien vil investere mellom 50 og 100 milliarder euro i de nye teknologiene.
Og at de jobber sammen med det tysk-finansierte Potsdam Institute for Climate Impact Research for å komme frem til de beste løsningene for fremtiden.
I uttalelsen etterlyses det også omfattende investeringer i energi-nettet i Europa, og høyere avgifter på karbon for å forsere overgangen vekk fra fossilt.
– Hvis politikerne fortsetter å subsidiere fossilt brennstoff vil de gjøre det veldig vanskelig for oss, sa Henriksson.
– Vi må endre våre kunders oppførsel, og den til våre kunders kunder også.
– Hvis vi skal få dette til, må alle jobbe sammen, sa Scania-sjefen.
Professor Johan Rockström, sjefen for Potsdam Instituttet, sier at godstrafikken er noe av det vanskeligste å gjøre karbonfritt.
– Slik transport er ryggraden i moderne samfunn over hele verden, og vi må se i øynene at den er svært avhengig av forbrenningsmotoren slik vi kjenner den i dag, sier han.
– Dette er virkelig hardcore forpliktelser. Her stiller vi oss lagelig til for hugg, og sier ganske mange ting vi ikke har sagt tidligere, avslutter han.