-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Yutong på full fart inn i Norge
102 elektriske bybusser i Bergen og tre elektriske turbusser i Oslo er bare starten. Yutong Eurobus Scandinavia etablerer nå en egen norsk organisasjon med sikte på å ta markedsandeler.
Kinesiske Yutong er i disse dager i full sving med å ta imot og klargjøre de første av totalt 102 elektriske bybusser som skal leveres til operatøren Keolis i Bergen. 88 kom på plass i september, resten kommer noe senere.
Produsentens inntreden i Norge blir av det ubeskjedne slaget. Ingen har levert flere elektriske busser i ett jafs tidligere.
I sommer leverte Yutong også tre elektriske turbusser (Klasse II) til OsloBuss AS.
Importøren, Yutong Eurobus Scandinavia AS, har imidlertid ingen planer om å stoppe der.
– Vi tror Norge blir et ledende land i verden når det gjelder elektriske rute- og turbusser, og vi er veldig interessert i å ta del i den revolusjonen som pågår i å konvertere den eksisterende flåten til elektriske busser, sier Benedikt Gudmundsson til YrkesBil.
Han er General Manager for Nord-Europa i Yutong Eurobus Scandinavia. Importøren eies hundre prosent av holdingselskapet GT Group på Island, hvor Gudmundsson selv er hovedaksjonær.
LES OGSÅ: Flere utfordringer for videre elbuss-utrulling
Ansetter i Norge
Gudmundsson vil ikke gå inn på konkrete salgsmål i tiden fremover, men forteller at planen i første omgang er å håndtere de leveransene som allerede skal til Norge og ivareta de første kundene.
De første norske ansatte er allerede på plass. Gøran Coucheron Rykkje fra Bergen er ansatt som Service Manager, med ansvar for Skandinavia, mens Alizée Lafon er ansatt som Spare Part Manager.
Til leveransen i Bergen hører det med at Yutong skal ha rundt ti egne teknikere på plass i bussanlegget på Mannsverk, med ansvar for å ivareta busser og ladestasjoner.
– Vi er i ferd med å bygge opp et team i Norge, både i Bergen og Oslo, og vi regner med å ha tilstedeværelse i flere byer fra neste år. Planen er også å øke teamet vårt i Norge innen både salg og administrasjon, forteller Gudmundsson.
Han forsikrer at de i hvert enkelt kundeforhold i Norge vil sette opp en plan for service, reparasjoner og reservedeler.
– Dette gjelder enten vi snakker om en stor eller liten kunde. Service og reservedeler er den viktigste delen av vår forretning. Vi tilbyr ulike typer servicekontrakter, fra ren batteriservice, høyvolt-service for både buss og ladestasjoner eller full servicekontrakt med alt inkludert, sier Gudmundsson.
Yutong Eurobus Scandinavia er også sertifisert servicetilbyder for batterileverandøren CATL, både når det gjelder garantijobber og reservedeler i Norge og resten av Nord-Europa.
LES OGSÅ: Kjøper 16 elektriske turbusser
Flere nye busser
Gudmundsson lover at det skal tilbys flere nye elektriske modeller fra Yutong i Norge i 2021, både rutebusser og turbusser.
Det er snakk om Klasse I og Klasse II i ulike størrelser, som en 12-meter med 422 kWh batterier, en 15-meter med 563 kWh batterier og en 18-meter med 563 kWh batterier.
De skal også tilby en 12-meters Klasse II og Klasse III-buss, med batteripakker på 350 kWh og 422 kWh.
– Vi skal etablere oss som et rent elbussmerke i Norge, sier Gudmundsson.
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 9-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få de beste reportasjene fra yrkesbilnæringen først**