-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snart klart for produksjon av ID. Buzz
Volkswagen Nyttekjøretøy har brukt sommeren til klargjøring for produksjonen av de kommende medlemmene i Transporter-familien: Etterfølgeren til dagens Multivan (2021) og ID. Buzz (2022).
At det skulle skje store ting ved nyttekjøretøyfabrikken i Hannover har vært kjent lenge. Dette er nemlig stedet der Volkswagen Nyttekjøretøys nye ikon, ID. Buzz, skal bygges.
En av konsekvensene er at produksjonen av dagens Amarok nå er stoppet i Europa. Erstatteren, som skal bygges i samarbeid med Ford, kommer først i 2022 – og foreløpig er det kun sluppet en designskisse.
Nå bygges produksjonslinjene i Hannover fullstendig om, slik at fabrikken kan bygge ytterligere modeller i tillegg til T6.1.
– Fra neste år vil vi også kunne bygge nye Multivan med både forbrenningsmotor og som hybrid her. Og ikke minst vil vi kunne produsere den helelektriske ID. Buzz. Det er et klart signal på retningen fremover for denne fabrikken, sier Josef Baumert, leder for produksjon og logistikk hos Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV).
I løpet av en treukers stopp i produksjonen (i uke 31 til 33), og ytterligere en uke med redusert produksjonsvolum, ble over 500 enkeltstående oppgaver knyttet til vedlikehold og modernisering utført.
Hovedfokuset var å kunne gjøre klar for produksjonen av Multivan og ID. Buzz.
– Ved å demontere gammelt utstyr, og sette opp nye produksjonslinjer, gjør vi framtiden for fabrikken vår synlig. 2.000 mennesker var involvert, innen alle områder av kjøretøyproduksjonen, med å montere maskiner for de kommende modellene, eller integrere dem i eksisterende prosesser, sier Thomas Hahlbohm, direktør for fabrikken i Hannover.
LES OGSÅ: Volkswagen avslører mer av nye T7
Her lister Volkswagen opp eksempler på tiltak som er gjennomført i disse ukene:
• Demontering av Amarok-maskiner i karosseriverkstedet, lakkeringen og montasjen. Her skal deler av produksjonslinjen for ID. Buzz settes opp. Arbeidet gjelder et areal på rundt 34.000 kvadratmeter.
• Bygging og bestilling av nye maskiner til nye Multivan i karosseriverkstedet, lakkeringen og montasjelinjen for T-modeller.
• Demontering av en gammel linje med pressverktøy i karosseriverkstedet: På grunn av bruk av PXL (startet i 2015), og modernisering av presslinje 100 (dette året), blir en gammel presslinje ikke lenger brukt, og er demontert. Resultatet av å kutte ut de gamle pressene og øke energieffektiviteten i de eksisterende maskinene i karosseriverkstedet, er en reduksjon i CO2-utslipp på rundt 4 200 tonn per år.
• Tilpasninger og endringer av transportutstyret i lakkeringen for å kunne innlemme nye Multivan, og i montasjelinjen som en forberedelse for å innlemme ID. Buzz.
• Bygging av en ny tofargelakkering for de aktuelle modellene i T-familien, nye Multivan og ID. Buzz.
• På noen produksjonslinjer skal T6.1 bygges samtidig med etterfølgeren fra 2021. Dette har følger først og fremst for montasjeprosessene. I løpet av ferieukene ble det gjennomført tallrike tiltak for å gjøre dette mulig.
LES OGSÅ: Her er femte generasjon Caddy
Hva som skjer med Transporter-produksjonen når erstatteren, som skal bygges i samarbeid med Ford, er klar, opplyses det foreløpig ikke noe om. Tidligere er det opplyst at Ford skal ta ansvar både for utvikling og produksjon av varebilene i 1-tonnsegmentet.