-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz utvider elbuss programmet
Lanserer den helelektriske leddbussen eCitaro G.
Når stadig mer av busstrafikken i de store byene skal elektrifiseres spiller elektriske leddbusser en betydelig rolle. Flere av de store produsentene har allerede lansert batterielektriske leddbusser, blant annet Volvo, BYD og VDL.
Nå er det Mercedes-Benz som lanserer leddbussen eCitaro G, storebroren til eCitaro, for å ta del i dette markedet. Ved hovedkontoret hos Daimler Buses i Mannheim skal det allerede være notert 60 bestillinger på modellen.
Også denne elektriske varianten er bygget med basis i den velkjente Citaro-modellen med konvensjonell drivlinje. Det betyr at den elektriske varianten oppfyller de samme strenge kravene, blant annet til sikkerhet, som fossilvarianten - et tema som er høyaktuelt etter flere stygge ulykker med rutebusser der det har gått hardt utover spesielt sjåførene.
eCitaro G oppfyller blant annet frontkollisjonsbeskyttelse i henhold til kravene i UN ECE-R29, samt forsterkninger ved rundvelt etter UN ECE-R66 kravene, sistnevnte et krav normalt bare turbusser tilfredsstiller.
Leddbussen eCitaro G lanseres med andre generasjon NMC-varianten av lithium-ion batterier, som ifølge Daimler er utprøvd med gode erfaringer i soloutgaven av eCitaro. Dette vil øke kapasiteten betraktelig fra 292 kWh opptil 396 kWh.
I tillegg kan bussen alternativt leveres med solid-state-batterier. De største batteripakkene (7 moduler solid-state «dLMP») er på 441 kWh.
LMP-batteriene har høy energidensitet, er ifølge produsenten uten sjeldne metaller, skal ikke være eksplosjonsfarlige, og har lang forventet levetid. Råvarer som kobolt, nikkel og mangan brukes ikke til denne typen batterier, opplyser Daimler.
På den annen side kan denne batteritypen imidlertid ikke lades med høy effekt (pantograf), og dessuten har de et visst egenforbruk av energi for å opprettholde sin optimale driftstemperatur på cirka 80 grader Celsius.
Ifølge Daimler er dette den første bussen i sin kategori som er utstyrt med slike solid-state-batterier, og produsenten understreker at valg av batterier som regel er en konsekvens av ruten bussen skal betjene.