-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nedgangen bremses i Europa
44,4 prosent nedgang for alle grupper nyttebiler samlet i mai. Det forteller ACEAs Europastatistikk. Etter april var dette tallet på 67 prosent.
I april var det de tre store markedene, Frankrike, Italia og Spania, som virkelig trakk ned.
Der hadde yrkesbilmarkedet sunket mer enn 80 prosent. Dessuten slo fallet for de letteste bilene, de under 3,5 tonn, sterkt ut. Vi må huske på at de representerer 85 prosent av hele nyttebilvolumet. Den gruppen sank med nesten 70 prosent.
Alle disse komponentene har bedret seg nå.
De lette varebilene endte med et volum på 92.604 biler. Det er en nedgang på 43,3 prosent, altså en skarp oppbremsing i forhold til april.
SAMLESAK: Slik har koronakrisen rammet yrkesbilnæringen
Og Frankrike endte på minus 35 prosent, Italia 36,5 prosent fall og Spania 59 prosent baklengs. Alt samme forbedringr i forhold til april.
Paradoksalt nok sank imidlertid det tyske markedet med 45,5 prosent - det var mer enn i april.
De tunge bilene, de over 16 tonn, hadde faktisk også et større fall enn i april. Forskjellen er marginal, men nedgang er nedgang.
I april hadde de 58,5 færre registreringer enn året før. I mai endte det på 59,7 prosent.
LES OGSÅ: Scania må kutte 5.000 stillinger
Hvis vi tar med mellomvekterne også, og ser på alt over 3,5 tonn er bildet det samme – en litt større nedgang. Fra minus 54,8 prosent i april til minus 56,9 i mai.
Uansett hvor sterk lupe man bruker er det ikke mulig å finne ett marked der salget økte i i mai i år i forhold til i fjor – og også akkumulert er det minuser rund baut.
Samlet ligger vi 36,7 prosent bak fjoråret. Varebilene ligger 36,4 prosent etter. De over 3,5 tonn, samlet, ligger 38,6 prosent bak, og de over 16 tonn er ned med 41,1 prosent.
LES OGSÅ: Volvo skal kutte 4.100 jobber
Men for de aller tyngste må vi huske på at nyttebiler over 3,5 tonn viste nedgang for 11. måned på rad.
Nedturen begynte med andre ord ikke med Korona, men en så voldsom nedgang som vi ser nå behøver vi ikke diskutere årsaken til.