-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lover spenning med digital truck racing
FIA European Truck Racing Championship (ETRC) lar seg ikke stoppe av korona. Frem til de ekte racinglastebilene skal ut i aksjon i august kjøres åtte runder digital racing som du kan følge hjemme i stua.
Motorsporten er også hardt rammet av koronakrisen, og fans over hele verden hungrer etter litt skikkelig kniving på racerbanene.
Både Formel 1 og MotoGP har blitt satt på vent denne våren, men nå skal begge «kongegrenene» etter planen starte opp i juli.
Alle de racingriggede lastebilene i FIA ETRC står også parkert for tiden, men i denne serien konkurrerer teamene og sjåførene fremdeles like fullt.
Arrangøren har nemlig kommet opp med en kreativ vri: Digital racing.
Følger samme regler
Ja, du gjettet riktig – det er snakk om dataspill, men alt foregår så nært opptil virkeligheten som mulig.
I kalenderen er det satt opp åtte løpsrunder på kjente europeiske baner. Det første løpet ble kjørt 24. mai på Hungaroring (Ungarn), og det er allerede arrangert løp på Misano (Italia) og Slovakia Ring.
Denne helgen står beryktede Nürburgring (Tyskland) for tur når den fjerde runden skal kjøres søndag 28. juni.
Hver løpsdag består av et oppvarmingsheat, og to løpsheat på ettermiddagen.
Kun de 17 fullverdige førerne i den virkelige FIA ETRC-serien, samt noen spesielt inviterte, får delta, og løpene kjøres etter samme regler og reguleringer som vanlig.
Det innebærer blant annet en topphastighetsbegrensning på 160 kilometer i timen (hvor mange andre motorsportgrener har toppfartbegrensning? Det sier vel litt om sikkerhetsaspektene rundt lastebilracing).
Motsatt startrekkefølge i siste heat er også en del av gamet.
Den nedre vektgrensen på 5,3 tonn er kanskje ikke like relevant for den digitale kjøringen, men det er mulig man finner vekten langt inne i algoritmene et sted.
Her får du en prøvesmak av digital truck racing (artikkelen fortsetter under videoen):
Sitter trygt i simulator
Førerne får selv velge hva slags simulator de ønsker å bruke. Alle sitter på «hver sin tue» rundt i Europa og er kun linket sammen digitalt.
Knivingen og spenningen kan sikkert bli minst like intens som når de kjører fysisk mot hverandre med centimeters mellomrom på samme bane, men det er klart at man mister noe av intensiteten som ligger til grunn i all motorsport: risikoen.
På skjermen kan førerne plante fronten rett i en annen lastebil i 160 kilometer i timen uten å heve et øyelokk, der han eller hun sitter trygt i simulatoren.
Dette gjør nok også noe med «risikoviljen» ved forbikjøringer og andre manøvre, som gir det hele et noe mindre realistisk preg.
Like fullt skal for øvrig lastebilene, med teamfarger og utseende, også være så likt virkeligheten som mulig. I hovedsak kjøres det med biler fra Iveco, MAN, Freightliner (Daimler) og Scania.
Prøv selv
Hvert år er rundt 420.000 publikummere tilstede på disse lastebilløpene, i tillegg til at serien sendes på TV.
Den digitale kjøringen kringkastes av arrangøren selv på Youtube, Facebook og egen hjemmeside, og kanskje kan det være med på å øke interessen for tungbilracing.
Dersom du ikke vil nøye deg med å se på de proffe racerførerne konkurrere i dataspillet, forteller arrangøren at du også kan prøve deg selv i det offisielle FIA ETRC-spillet som er tilgjengelig for PlayStation 4, Xbox One, PC og Nintendo Switch.
Her får du muligheten til å temme et fem tonns «monster», med de samme reglene som i den virkelige løpsserien.
Det innebærer fartsgrensen på 160 kilometer i timen, spesielle forbikjøringsteknikker og et vannreservoar på 200 liter som manuelt skal fordeles ut i løpet for å kjøle ned bremsene.
Lykke til!
PS. Her er de gjenstående rundene av den digitale løpsserien, som du kan følge for eksempel på Youtube:
- Runde 4 - 28. juni, Nürburgring (Tyskland)
- Runde 5 - 5. juli, Autodrom Most (Tsjekkia)
- Runde 6 - 19. juli, Circuit Zolder (Belgia)
- Runde 7 - 2. august, Le Mans (Frankrike)
- Runde 8 - 16. august, Jarama (Spania)
PS 2. Etter planen skal det første løpet i år med fysisk kjøring på bane gjennomføres 29.-30. august på Autodrom Most i Tsjekkia. Deretter er det planlagt løp på Zolder (Belgia), 12.-13. september, Jarama (Spania) 26.-27. september, Hungaroring (17.-18. oktober), Le Mans (Frankrike) 7.-8. november og Misano (Italia) 14.-15. november.