-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tungt i Europa: nesten halvert salg
ACEA har statistikken klar for første kvartal. Salget av yrkesbiler sank 23 prosent i årets første måneder, med 47 prosent i mars. Varebiler truffet hardest. Norge bedre enn Europa i alle segmenter.
413.327 endte volumet i EU på etter første kvartal. Det gjelder alle yrkesbiler, fra de minste varebiler og minibusser til de tyngste lastebilene og største bussene. Tilsvarende tall i fjor var 538.243.
Mars alene endte på 105.196 biler – det var åpenbart her korona slo inn for alvor for fjorårstallet var nesten dobbelt så høyt: 199.793.
SAMLESAK: Korona-krisen i yrkesbilnæringen
Alle de store markedene, Spania, Frankrike Italia og Tyskland hadde to-sifret nedgang i kvartalet. Tyskland nøyde seg imidlertid med minus 14,4 så de tre andre endte alle med nedgang større enn snittet.
I mars var det Italia, Spania og Frankrike som ble truffet hardest, alle med nedgang på mer enn 60 prosent. Storbritannia, som ikke lenger teller med i det gode selskap hadde høyere nedgang enn EU-snittet både i mars og akkumulert. Cirka 10 prosentenheter høyere.
Det var de lette bilene, de opp til 3,5 tonn, som ble truffet hardest. Det segmentet ble halvert i mars, fra 165.455 i fjor til 83.141 i år. Italia sank med 71 prosent og Spania med 67 prosent.
Kvartalet var selvfølgelig ikke like dramatisk, men nedgangen var allikevel på 23 prosent. Ned fra 441.444 biler til 339.314.
Lastebilene sank med 35,6 prosent i mars. Her var det bare Tyskland, av de store, som sank med mindre: minus 27,6 prosent. Kvartalet endte med 66.376 nye lastebiler, 24,8 prosent ned.
Tyskland ned med 26,4 prosent og Frankrike med 23,1. Pussig nok var det Spania og Italia som viste minst drama etter første kvartal med nedgang på henholdsvis minus 15,1 og minus 12,3 %.
Av disse 66.000 bilene var 54.168 på over 16 tonn. Denne gruppen ble truffet hardere enn de mindre bilene. En nedgang på 38 prosent i mars og 26,9 prosent for hele kvartalet.
Bussene slapp heller ikke unna, selv om disse neppe er impulskjøp – 37,1 prosent ned i mars med Tyskland opp 11,8 prosent og Estland opp fra 3 til 27 busser. Det er 800 prosent det. Nedgangen i hele kvartalet var på 10,3 prosent med 7.637 biler. Ned fra 8.515.
Buss er for øvrig det eneste segmentet som har hatt vekst i årets to første måneder. Alle de andre hadde nedgang både i januar og februar.
Og Norge oppi dette da?
EU i mars Norge i mars EU i Q1 Norge i Q1
Varebiler -49,8 % -20,7 % -23,1 % -8,1 %
Lastebiler alle -35,6 % -23,3 % -24,8 % -12,4 %
Lastebiler over 16 t. -38,0 % -17,4 % -26,9 % -10,7 %
Busser -35,6 % -23,3 % - 24,8 % -12,4 %
TOTALT -37,1 % -30,4 % -10,3 % +9,2