Hydrogenlastebil fra Toyota og Hino

Toyota fortsetter å satse på hydrogen for tunge kjøretøy. Sammen med datteren Hino vil de utvikle denne lastebilen med totalvekt på 25 tonn og rekkevidde på 600 kilometer.

Publisert

Det er slett ikke noe nytt at Toyota og Hino samarbeider om tunge hydrogenfyrte nyttekjøretøy.

Førstnevnte har vært den dominerende eieren av lastebilfabrikken Hino i mange år, og kontrollerer i dag selskapet gjennom en eierandel på 50,1 prosent.

Allerede i 2003 utviklet de to produsentene den første hydrogenbussen sammen, og nå har de altså en ny lastebil på gang.

I mellomtiden har Toyota også lansert en ny buss med brenselceller i 2016, som skulle vær klar i god tid før sommerens olympiske leker i Tokyo – som nå blir flyttet til neste sommer. I 2017 lanserte de også et hydrogenprosjekt med tunge lastebiler i Los Angeles havn.

Den nye lastebilen de viser frem nå er basert på Hino Profia, og skal ifølge produsentene ta opp i seg det beste av teknologi som både Toyota og Hino har utviklet de senere årene.

Chassiset skal være spesialdesignet med tanke på brenselcelledrift, og det tas nå grep for å redusere egenvekt for å øke nyttelasten.

Drivlinjen er utstyrt med to Toyota brenselceller som er nylig utviklet for nyeste generasjon av personbilmodellen Mirai, i kombinasjon med hybridteknologi for tunge kjøretøy utviklet av Hino.

Rekkevidde, eller «cruising range» som Toyota og Hino kaller det, oppgis til cirka 600 kilometer.

De eneste vitale mål som er oppgitt foreløpig er 25 tonn totalvekt og lengde/bredde/høyde på 11.990/2.490/3.780 mm.

Når vi får se bilen i det virkelige liv, og enda mindre når den kan ventes på veien, er det foreløpig ikke sagt noe om.

«Ved elektrifisering av nyttekjøretøy må drivlinjen være optimal med tanke på miljøet samtidig som den sikrer de riktige praktiske egenskapene som trengs i et kjøretøy for kommersiell bruk med tanke på blant annet rekkevidde, lastekapasitet og kapasitet for rask påfylling av energi. Av denne grunn er kjøretøy med brenselceller som kjøres på hydrogen betraktet som effektive», skriver selskapene.

I 2018 ble det kjent at Hino Motors og Volkswagen Truck & Bus, som i dag heter Traton, inngikk et strategisk teknologisamarbeid gjennom en Joint Venture. I avtalen gikk det frem at det skal jobbes med konvensjonelle drivlinjer, men også hybrid og el-drift, og man skal selvfølgelig også jobbe mer med konnektivitet og former for selvkjøring.

Om det betyr at noe av den japanske hydrogenteknologien vil dryppe over på Traton-selskapene Scania og MAN kan vi foreløpig bare spekulere i.

Vi noterte oss imidlertid bak øret at MAN-toppsjef Joachim Drees, under lanseringen i Bilbao i februar, eksplisitt nevnte at merkets nye lastebilgenerasjon er «klargjort for alternative drivlinjer, som brenselceller». Han sa imidlertid ikke noe om hvor teknologien eventuelt skal komme fra.

Som kjent jobber konsernkusinen Scania også med hydrogenteknologi sammen med Asko, og bilene er nå i drift i Trøndelag. Disse bilene har imildertid brenselceller fra kanadiske Hydrogenics.

Av andre som sysler med tunge lastebiler på hydrogen for tiden kan vi også nevne Hyundai som er i full gang med å levere H2-lastebiler i Sveits. Planen er å levere et firesifret antall biler og ekspandere til flere land på noen få år.

Nikola/Iveco står på sin side fast på at de skal ha hydrogendrevne lastebiler på veien i Europa i 2023.

Flere andre produsenter jobber også med ulike hydrogensatsninger. Kanskje får vi se et aldri så lite H2-kappløp når korona-krisen har roet seg.

Powered by Labrador CMS