-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
EU-nedgang på tungt
Det tar lenger tid å telle opp tunge biler enn personbiler. Selv om man skulle tro de tyngste var de enkleste. Men nå er i hvert fall februar-tallene fra ACEA på plass. Nedgang i alle segmenter, bortsett fra buss. Men nedgangen bremses.
Nedgangen var størst i EU. Der endte februar 6,2 prosent lavere enn i fjor. Men siden EFTA var i pluss (Sveits) og siden UK ikke var så ille endte EU+EFTA+UK på minus 5,7 prosent i februar.
Det som tross alt er bra med det negative tallet er at det betyr at nedgangen er bremset opp. Akkumulert er nemlig 2020-needgangen på 7,6 prosent I det same området etter en januar som var 7,8 prosent ned.
Frankrike var det eneste av de store markedene som viste fremgang i februar, med 1,6 prosent opp etter en solid nedgang i januar.
Ellers svarte de som virkelig monner med negativt utfall: Tyskland 7,6 prosent ned, Spania minus 5,9 og Italia sank med 4.
De letteste, de opp til 3,5 tonn, sank minst. Med 3,4 prosent. Akkumulert ligger nedgangen på 5,7 prosent, så også her ser vi det tar seg litt inn. Frankrike økte faktisk der også, de tre andre store sank derimot – Tyskland med minst, med minus 3,8 prosent.
Hvis vi så går til de store – de på 16 tonn og over – er det enda litt mørkere. For her finner vi nemlig nedgang, åttende måned på rad. I EU er nedgangen på 19,3 prosent der både Italia, Tyskland og Frankrike har tosifret nedgang i prosent, men nok en gang Italia som lyspunkt, med litt over 10 prosent vekst
Også her er det litt lysere når man ser på totalen. I hele området, inkl. EFTA og UK er nedgangen på 19,1 prosent etter 22,2 prosent ned i januar. Vi snakker 20.319 biler i februar, 43.519 så langt i år.
Ser vi på alle over 3,5 tonn er nedgangen litt mindre. Minus 18,2 i EU. Men denne gangen var ikke Italia alene om å vise pluss. Spania også – med 0,6 prosent. Her var det også større nedgang i januar. Ser vi på hele «vårt» område gikk dette markedet ned med 17,6 prosent i februar. Akkumulert er nedgangen på 18,3.
Busser var lysere. Både Tyskland og Frankrike økte med mer enn 30 prosent, Italia med 27. Spania falt derimot med 41,5 prosent.
Men her, derimot, bremset fremgangen opp. Akkumulert var den på 4,6 i EU – og i februar isolert: på 31 prosent.
I EU, EFTA og UK var fremgangen i januar bare på 2,4 prosent eller noenogseksti busser, mens akkumulert er den fremdeles på 6,1%.
Hvis du lurer på volumene så var totalvolumet i februar 177.974, fordelt på 149.644 opp til 3,5 tonn, 25.495 over 3,5 tonn (derav 20.318 over 16 tonn) og 2835 busser.