-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slutt for StreetScooter
Et lite stykke tysk industri- og bilhistorie er over når Deutsche Post nå har besluttet å avvikle produksjonen av elvarebilen StreetScooter i løpet av 2020. De finner heller ingen som vil kjøpe merkevaren.
StreetScooter oppsto i innovasjonsmiljøet rundt den tekniske høyskolen i Aachen for mer enn ti år siden. I 2010 kom deres første kjøretøy – en lett, enkel og ganske smart elektrisk varebil for urban distribusjon.
Toppene i det tyske postverket ble så overbevist at de like gjerne kjøpte hele start-up’en i 2015 og ble dermed bilprodusent.
YrkesBil har med begeistring fulgt utviklingen siden vi omtalte selskapet første gang i oktober 2016.
Siden den gang har også Ford kommet inn i bildet, og både StreetScooter selv og den norske Ford-importøren har flere ganger ymtet frampå om at det norske markedet sto for tur.
Nå blir det (dessverre?) ikke sånn, ser det ut til.
Ifølge det tyske fagtidsskriftet Automobilwoche har Deutsche Post besluttet å avvikle produksjonen i løpet av 2020. De vil også legge bort merkevaren StreetScooter – dersom det ikke plutselig dukker opp en kjøper (tyske påbyggere elsker jo bilen).
Ifølge samme avis har postverket over tid forsøkt å finne en kjøper av merkevaren StreetScooter, men så langt har dette ikke lykkes – og det står at eierne nå har sluttet å lete etter kjøpere.
Bakgrunnen for nedleggelsen er at selskapet lenge har slitt med lønnsomheten. Bare i fjor tapte de 100 millioner Euro.
Det er Deutsche Post som selv har vært StreetScooters største kunde, men bilene er også solgt eksternt. For eksempel har Amazon, som nå utvikler sin egen bil sammen med Rivian, kjøpt 40 eksemplarer.
Foruten å fortsette bruken av sin eksisterende StreetScooter-flåte varsler Deutsche Post at de vil fortsette å konvertere mest mulig av kjøretøyparken over til elektriske drivlinjer.
Det er imidlertid ikke kostnadsfritt å avvikle produksjonen heller. Mellom 300 og 400 millioner Euro i engangskostnader tilknyttet StreetScooter kalkulerer postverket med i 2020.
Hva som skal skje med de ansatte som er tilknyttet produksjonen er foreløpig ikke kommunisert.