-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fuso med brenselcelle
Av alle de tunge drømmebilene som ble vist på Tokyo-utstillingen var vel Fuso sin den mest konkrete. En utvikling av den elektriske Canter-serien, men nå med en velfungerende brenselcelle.
Fuso var svært tidlig ute med elektrisk lastebil.
Det må være fire-fem år siden jeg kjørte en prototype i Portugal, det er der de bygger en euro-Canter. Og jommen hadde ikke Bertel O. Steen tatt med seg en til Oslo Motor Show og på Zerokonferansen i fjor!
Den bilen kom fra det som Fuso kalte produksjonsserien – som riktignok ikke har omfattet mer enn ca. 150 slike biler, men som det er samlet mer en nok erfaring fra, til at det vil komme fremtidige produksjonsmodeller til gode.
Men i Tokyo viste de altså at de går et skritt videre og legger inn en brenselcelle-hybrid i en Canter.
Her jobber man både med ladbare batterier og brenselcelle, men ikke som rekkeviddeforlenger på den måten at brenselcellen brukes til bare å lade batteriene. Her fungere begge som energigivere til 135 kW motoren.
40 kWh og 5-10 kg H2O gir denne 7,5 tonneren inntil 300 km rekkevidde sto det på en plakat ved bilen.
Det ble ikke sagt noe om produksjon, bare at dette var et ledd i en kontinuerlig forskningsinnsats.
Det kan man tro – Fuso heter Mitsubishi Fuso hjemme, men lever jo under den paraplyen som heter Daimler Trucks Asia. Det er med andre ord ikke tvil om at det er både store forskningsbehov, og stort forskningspotensiale her.
Ellers viste de en virkelig tung bil med Nivå 2 autonomi, og en ny stor turbuss, med vegg-til-vegg støtteinnsats, som av en eller annen grunn var døpt Aero Queen.
Athena var en annen, dessverre ganske relevant, konseptbil. En 4x4 Canter som var spesialbygget i samarbeid med Kokushikan universitetet.
Dette er et privat universitet med motto: «Kunnskap og handling» - og det er nettopp det denne bilen skal vise.
Den er bygget opp for å rykke ut i naturkatastrofeområder – Japan er ikke ukjent med slike – for å gjøre førstelinje-innsats.
Alle utstillere på slike messer må jo ha et slagord å samle seg under. Fusos var et av de få som egentlig fungerte ganske bra: «Challenge the Changes».
Utfordre endringene, det ligger noen smarte refleksjoner et stykke nedi den der.