Skjerper kravene til vinterdekk på tunge kjøretøy

Regjeringen innfører nå krav om vinterdekk merket med «alpesymbolet» på drivende og styrende aksler på tunge kjøretøy. Det blir overgangsordning på ett år.

Publisert

– Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og fastkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutrustning. Farlige vogntog skal bort fra norske vinterveier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Kravene til vinterdekk som nå blir innført går ut på at det bare er dekk merket med «alpesymbolet» som er godkjent på drivende og styrende aksler på tunge kjøretøy.

Akselerasjonstest
«Alpesymbolet», som også kalles Three Peak Mountain Snowflake eller 3PMSF, kom på markedet i 2012, som følge av et EU-regulativ. I Norge har en rekke aktører i dekkbransjen og transportbransjen ropt etter krav om slik merking på tungbiler vinterstid.

Kravet for at produsentene får lov å sette symbolet på et lastebildekk er at det har bestått visse kriterier i en uavhengig internasjonal testmetode som fastslår dekkets trekkevne på vinterveier. Fagpersoner i dekkbransjen har imidlertid kritisert at test av dekkets bremseegenskaper og sideveisegenskaper ikke inngår i kriteriene.

Prøvene utføres som akselerasjonstester på snødekket kjørebane. Det testede dekket må være minst 25 prosent bedre enn et referansedekk, et såkalt SRTT-dekk – Standard Reference Test Tire, for å kunne være merket med «alpinsymbolet».

Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at «disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre, og vil derfor bidra til å bedre fremkommeligheten».

Kravene innføres med en overgangsperiode på ett år, slik at næringen gis tid til omstilling. Tyskland og Sverige har innført samme krav, men med en vesentlig lengre overgangsperiode, fram til 2024.

– Vi ønsket en skjerping etter samme mønster som i Tyskland og Sverige, men av hensyn til trafikksikkerheten var det viktig for regjeringen å gå et steg lenger. Vi blir først i verden når kravene innføres med virkning allerede fra 15. november 2020, sier Dale.

Økt gebyrsats
Det nye grepet føyer seg inn i rekken av tiltak myndighetene har foretatt overfor tunge kjøretøy de senere årene. I 2013 ble det innført et påbud om vinterdekk for tungbil over 3.500 kilo med unntak av løfteaksler.

I 2014 ble påbudet utvidet, med påbud om vinterdekk på alle aksler, men det viste seg at det ble vanskelig å kontrollere hva som faktisk er et vinterdekk.

Nå melder departementet at gebyrene for brudd på kravene til dekk- og kjettingutrustning skal økes, og de vil i større grad rette seg mot tyngre kjøretøy. Med de nye endringene vil man få et gebyr for hvert brudd man har gjort, ikke bare for et av dem.

– Vi vil sikre at gebyrsatsene har en forebyggende effekt. Reaksjonene ved brudd må få reelle konsekvenser for de som ikke følger kravene. Slik det har vært fram til nå har man for eksempel bare fått ett gebyr selv om man mangler fem kjettinger. Nå vil man få fem, sier Dale.

Flere kontroller i vinterperioden
For å sikre at krav til vinterutrustning blir etterlevd, må det kontrolleres ofte langs veien og ved grenseovergangene. Kontroll av tunge kjøretøy har hatt økt prioritet de siste årene.

– Flere kontroller er viktig i vårt arbeid med å få farlige vogntog bort fra norske vinterveier. Derfor vil regjeringen styrke kontrollvirksomheten ytterligere i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, sier Dale.

NLF fornøyd
Direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, mener dette er en svært gledelig nyhet både for transportnæringen og for øvrige trafikanter.

– Vi var meget imponerte over responstiden til samferdselsministeren, som etter vårt endringsforslag tidligere i år responderte positivt etter bare et par dager. Den endelige forskriften er også helt i tråd med vårt høringsinnspill, sier Mo til lastebil.no.

Samtidig understreker NLF-direktøren at det er vel så viktig å kontrollere gummikvaliteten på dekkene som ikke har 3PMSF (alpesymbol).

– Et hengerdekk med steinhard gummi konstruert for å kjøre ekstremt mange mil på kontinentet vil fortsatt være livsfarlig å bruke på norske vinterveger. Så også her er det avgjørende med økt og bedre kontrollinnsats, avslutter NLF-direktøren.

Powered by Labrador CMS