-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volmax ruller ut Linx
Lastebilforhandleren lanserer ny digital tjeneste, med blant annet eget flåtestyringssystem.
Det er nå nesten to år siden YrkesBil fortalte om 20-års jubilanten Volmax som presenterte en tjeneste de kalte Volmax Digital. Nå er den klar for markedet og rulles ut under navnet Linx.
Det har skjedd mye både med Volmax og Linx immellomtiden. I fjor skjedde en stor fusjon mellom Bil-Service, BilSpiten og Volmax. Resultatet ble et konsern med 450 ansatte og med en klar satsing på teknologi og kompetanseutvikling samtidig som de fortalte at det de neste årene skulle investeres 400 millioner i eiendom, som blir et eget forretningsområde i det nye konsernet.
Dette, selvfølgelig, uten at man skulle glemme lastebil- og personbilvirksomheten.
Skal gi enklere styring
Samtidig ble det hele døpt om til Cognia – fra latin, Cognitionis som betyr kunnskap.
– Egentlig brukte vi dette navnet på det som senere skulle bli hetende Linx, men vi syntes navnet var så bra at vi like godt brukte det på hele konsernet forteller Kim Finkenhagen, IT- og utviklingssjef.
Han var en av dem som ble ansatt i en sterkt styrket ledelse rett før fusjonen, og som både har spilt inn latinske fraser og stått for store deler av Linx-utviklingen.
Den gangen beskrev vi det som er blitt til Linx som et system som samler og integrerer relevante data fra flere ulike systemer i én løsning. På den måten skulle det bli enklere å ha en god og profesjonell kommunikasjon mellom administrasjonen, sjåfører, forhandlere og andre interne og eksterne kontakter.
Volmax, på sin side, beskriver det som verdens eneste bilrelevante system som kan samle informasjoner og data fra ulike systemer og kilder på en enkel måte og uten at det installeres ny hardware-telematikk på bilene. Og som bearbeider dem til relevante informasjoner om for eksempel biler hos en transportør.
– Uansett om bilene er koblet opp på Scania FMS eller på Mercedes Fleetboard eller på Volvos eget Dynafleet system (og snart kommer også MANs system med RIO). Med Linx kan du ha en løsning og se data fra alle dine biler og maskiner, forteller Finkenhagen som også jobber med systemer fra andre lastebil- og maskin-produsenter som ennå ikke er inkludert i i dag.
– Vi kaller dette en Xtra hånd på rattet, simpelthen fordi systemet gjør det meget enklere å styre en transportbedrift, sier Erik Edler-Woll, markedsdirektør i Volmax.
– Enten vi snakker om enbilseier eller en stor virksomhet med mange biler – kanskje av forskjellige merker, og med mange sjåfører.
– Argumentene våre, fortsetter han, er økt lønnsomhet og full kontroll, i praksis: en enklere hverdag. Og vårt mål er å gjøre kunden mer lønnsom.
Forbruk viktig element
Selvfølgelig er drivstoff-forbruk et viktig element i denne «overvåkingen».
– Vi har for eksempel en sjåførscore som vi mener er mer rettferdig enn det systemet man finner om bord på mange biler, sier Edler-Wold.
– Det er ikke gitt at en sjåfør som bruker 5 liter kjører så mye bedre enn han som bruker 5,1. For det kan jo være at han som kjørte på 5 blank egentlig kunne nøyd seg med 4,9 hvis han hadde kjørt bedre og at han på 5,1 har gjort en glimrende jobb som ikke endte på 5,2.
Her måles blant annet utrulling, bruk av cruisekontroll, tomgang, bremsing, overhastighet og meget annet. Det hele kan settes sammen til informasjoner der man kan matche førere og biler og holde det opp mot tider på døgnet eller transportformer eller mange andre variabler. Og det er ikke bare forbruk som blir målt, også CO2-verdiene oppgis.
Også forhandlerne kan inkluderes i Linx ved at man for eksempel legger inn en verkstedsplanlegger. Da følger systemet med på driften slik at det kan varsle både bileier og sjåfør om planlagte verkstedtimer. Serviceinnkallinger og viktige tidsfrister dukker opp automatisk og systemet vil da også inneholde full verkstedhistorikk.
Aksler, henger og påbygg kan også overvåkes for å gjøre det hele ekstra komplett. Dessuten kan jo Linx sørge for at informasjoner fra Vegvesen, Brønnøysund eller bilprodusenten dukke opp på telefonen, pad’en eller PC’en som er knyttet til Linx.
Varebiler neste?
Linx leveres i forskjellige nivåer. Det enkleste som leverer firmascore er standard på alle som leveres fra Volmax. Firmascore er en totalscore på alle kundens biler uavhengig av bilmerke.
Ønsker kunden å se kjørestil på andre merker enn Volvo/Renault koster dette 150 kroner pr. måned. Man kan også, mot en abonnementsavgift, få kommentert rådgivning fra spesialistene i Volmax Kompetanse – en annen divisjon under Cognia-paraplyen.
– Nå er det cirka 150 selskaper og flere tusen biler, maskiner og sjåfører som bruker Linx - og nye kommer til hver dag, sier Edler-Woll.
– Og selvfølgelig stopper det ikke der, legger Kim Finkenhagen til.
– Til nå har vi brukt mange millioner på utviklingen av dette. Det er jo ganske komplisert – en bil har i dag kanskje 2.000 sensorer. Det er bare en brøkdel av all informasjon en bil samler inn som er tilgjengelig for oss. Frem til nå har vi føyet til nye funksjonaliteter omtrent hver 14. dag og det kommer til å fortsette i samme tempo.
Men Cognia som også driver med personbiler som også blir stadig mer oppkoblet kan kanskje tenke seg et tilsvarende administrasjonssystem for de mange forskjellige personbilsystemene?
Litt betenkningstid og så sier Finkenhagen forsiktig:
– Det neste er vel kanskje varebiler?
**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 5-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**