-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Setter el-lastebilene på prøve hos kunder
De aller første helelektriske MAN eTrucks er nå kjørt ut av produksjonshallen i Steyr i Østerrike, og overlevert til kunder. Allerede neste år planlegger MAN å produsere enda flere eTrucks.
De skulle vært overlevert og ute på test hos kundene i Østerrike for omtrent et år siden, de ni første elektriske MAN lastebilene. Forsinkelsene til tross, det var brede smil hos toppsjef Joachim Drees og produksjons- og logistikkansvarlig i MAN, Dr. Ulrich Dilling, da de overleverte den første nøkkelen.
– Tiden er kommet, de første MAN elektriske lastebilene er på veien og i daglig bruk av våre kunder. Fra nå av leverer de for eksempel drikkevarer, matvarer eller kjøretøydeler - utslippsfrie og nesten lydløse, sa Drees fra scenen i Steyr under overleveringen 13. september.
I tur og orden kom de ni østerrikske firmaene opp på scenen og mottok nøkkel til sin batterielektriske eTGM. Åtte av lastebilene som ble overlevert er 6x2 distribusjonsbiler, hvorav fire er bygget med kjøling for transport av matvarer og en for frakt av drikkevarer. Den siste bilen som ble overlevert er en 4x2 trekkvogn som skal brukes til anleggsarbeid.
LES OGSÅ: Elektrisk fra minste MAN og opp
Testes i urbane områder
I første omgang er det altså ni bedrifter i Østerrike som får overlevert disse e-truckene. Lastebilene skal brukes i byene Salzburg, Wien eller Graz. Selv om lastebilene nå er overlevert til kunder, er dette fortsatt en viktig testfase for MAN. Bedriftene skal følges tett opp og resultatene fra testene skal brukes i utviklingen av generasjon to, som etter planen skal produseres neste år.
– Vi satser på å produsere et sted mellom 50 og 100 nye i 2019 utfra erfaringer vi gjør med disse bilene vi nå har overlevert, sier Drees.
Første generasjon MAN eTGM 6x2 kan kjøre oppimot 200 kilometer før de må lades, på sine 12 litium-ion batterier, mens trekkvognen eTGM 4x2 kan kjøre omtrent 130 kilometer før den må lades
– De lastebilene vi har overlevert i dag har ulike bruksområder, men felles for dem er at de skal brukes i urbane strøk. Vi mener fordelingen av lastebiler vi leverer viser et tverrsnitt av de vanligste distribusjonstransportoppgavene i urban logistikk, sier Drees.
Lastebilene som ble levert er utstyrt med en elmotor på 264 kW (359 hk) og maksimalt dreiemoment på 3.100 Nm.
Vintertesting i Sverige
De nye eTruckene har så langt ikke vært utsatt for ekstremvær slik som vi kan oppleve i Skandinavia på vintertid. MAN har kjørt tester i klimakammer og utsatt lastebilene for temperaturer ned mot minus 15 grader celcius, men hvordan eTruckene vil oppføre seg i temperaturer lavere enn dette er fremdeles usikkert.
Sjef for utviklingen av denne lastebilserien, Phillipp Freischlag, sier at bilene har gått gjennom mye testing og at lastebilene ikke har hatt problemer i temperaturene de har vært utsatt for. Til vinteren skal de også testes i Skandinavia.
– Førstkommende vinter tar vi med to lastebiler til Sverige og tester dem i harde vinterforhold, sier han.
Om vi får MAN eTrucks til Norge når neste generasjon står klar, tør han ikke si noe om.
– Vi kommer helt klart til å spre lastebilene mer ut i Europa og på den måten få enda flere testresultater fra ulike klima, men hvor det blir vet vi ikke ennå. Det er for tidlig å snakke om, sier Freischlag.
Les mer om MAN e-TGM i kommende utgave av YrkesBil.