-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Solaris med ny hydrogenbuss
Urbino 12 Hydrogen får sin premiere neste år.
Etterspørselen etter nullutslippsbusser er sterkt økende i det europeiske markedet. Foreløpig er det ikke hydrogen som har slått an best, men interessen også for disse drivlinjene er stor.
Dette er bakgrunnen for at polske Solaris nå lanserer en hydrogenversjon av sin populære Urbino. En modell som allerede leveres i en batterielektrisk versjon, som det blant annet ruller fire av i Oslo.
Hjelpebatteri
Hydrogenbussen – som jo er en elbuss, hvor en brenselcelle konverterer hydrogenet til strøm – vil ifølge produsenten få en rekkevidde på over 350 kilometer på en tank hydrogen.
Da får den riktig nok litt hjelp fra et lite ekstra-batteri på 29,2 kWh, som er der for å understøtte brenselcellen når energibehovet er på sitt høyeste.
Batteriet skal i utgangspunktet lades med energi fra hydrogen, men kan også lades med en plug-in-kabel.
To aksel-integrerte elmotorer på 60 kW hver sørger for fremdriften, for bussen som kan frakte opptil 80 passasjerer.
Videreutvikling
Vi er ikke helt ukjente med hydrogenfyrte elbusser fra Solaris. Urbinoen de nå lanserer er en videreutvikling av de to 18,75 meters leddbussene med hydrogen brenselcelle som rekkeviddeforlenger, som ble tatt i bruk i Hamburg i 2014. De er fortsatt i drift på byens rute 109.
Men den gangen var batterier hovedenergikilden, mens hydrogen sørget for ekstra rekkevidde. Nå er dette snudd, slik at hydrogen er den primære energikilden mens batterier sørger for «det lille ekstra» som en støttefunksjon.
Varmepumpe
Brenselcellen i den nye bussen er selvsagt av nyeste sort, og det samme er hydrogentankene.
Tankene er laget i komposittmateriale og plassert på taket. Vekten på tankene er redusert med 20 prosent sammenlignet med tidligere versjoner.
For å utnytte energien best mulig er bussen utrustet med varmepumpe som benytter overskuddsvarme fra brenselcellen til å varme opp bussen innvendig.
Solaris Urbino 12 Hydrogen er ventet å få sin premiere i 2019.