-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nødvendig med overledning
Overledning kommer til å få en ny betydning fremover, skal vi tro det tyske industriforbundet.
I nesten et år har BDI, Bundesverband der Deutschen Industrie, snakket med medlemmene om hvordan det tyske klimamålet skal nås.
Det er ekstremt ambisiøst, drivhusgasser skal reduseres med et sted mellom 80 og 95 prosent (i forhold til 1990-verdien) innen 2050.
En omfattende studie presenterer mulige løsninger både for 80-prosent banen og for 95-prosent banen. Begge blir beskrevet som mulige, både teknologisk og samfunnsøkonomisk.
Men spesielt for 95 prosent-målet må det sterke endringer til, store deler av tysk næringsliv må ned på nullutslipp, slår rapporten fast, og ved et diskusjonsmøte i «Sektorworkshop Verkehr», nylig avholdt i Berlin, diskuterer man transportens innsats for å nå målet.
Der dukket det opp noen ganske klare føringer. For å minske fossile utslipp fra fly og skip trenger man en overgang til fornybart drivstoff. Man må overføre mye av transportarbeidet til tog, buss og kanalbåter.
Og for landeveistransport trenger man en konsekvent overgang til elektrisk drift. Batteri- eller hydrogen-drift for personbiler og lette varebiler, og ledninger i taket for busser i by og for tungtransport på mange motorveistrekninger.
Når det gjelder det siste sa Holger Lösch, en av toppene i BDI, at med positive resultater fra felt-forsøkene (som han forventet) må disse test-strekningene med «trolley»lastebiler utvides. Og man må ta en beslutning om utbygging av slike strekninger, i tett samarbeid med nabonasjonene presiserte han, senest midt på 2020-tallet. Og her må det offentlige gå i spissen.
LES OGSÅ: Utreder el-veier i Norge
På spørsmål om hvordan dette skal finansieres ble det fra regjeringshold vist til at dagens lade-infrastruktur ble betalt med 40 prosent fra det offentlige og resten fra private. Man regnet med å beholde den fordelingen også i fremtiden.
Det er med andre ord sannsynlig at vi snart vil få høre om flere enn Scania og Volvo som driver forsøk med strømavtakere på taket, og at flere byer kommer til å intensivere utbyggingen av trolleybuss-nettet.