-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania lanserer ny V8-generasjon
Den nye motorgenerasjonen omfatter tre effektnivåer, 520, 580 og 650 hestekrefter.
Helt siden Scania introduserte sin første V8 i lastebil for nesten 50 år siden, har denne motorvarianten vært en favoritt blant mange av deres kunder.
I dag er Scania-merkevaren så sterkt knyttet til V8 at produsenten ikke tør å gi slipp på den. Mens de fleste konkurrentene «for lengst» har kuttet ut V8 velger ingeniørene i Södertälje heller å videreforedle og forbedre den populære motorkonstruksjonen.
Tetter gapet
I den nye V8-generasjonen troner fortsatt 730-versjonen på toppen av motorhierarkiet, mens en helt ny variant med 650 hester skal tette gapet mellom 580-hesteren og toppmodellen.
Samtlige av de fire «åtterne» er rettet mot brukere som virkelig har behov i form av styrke, robusthet og produktivitet. Scania skryter blant annet av redusert vekt, økt tilgjengelighet og redusert forbruk i de nye V8-motorene.
– I skiftet mot smartere transport, er kjøretøykombinasjoner med høyere totalvekt en viktig faktor. Det er også årsaken til trenden vi ser med økende etterspørsel etter kraftigere lastebilmotorer, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing i Scania i en pressemelding.
Samme motorblokk
Den nye motorgenerasjonen er basert på samme motorblokk og grunnkonfigurasjon som den forrige, men der stopper likhetene.
Den mest betydningsfulle av endringene er at eksosmanifolden går separat til turboladeren. Turboen direktemates fra hver av sylinder-rekkene, et system som kalles Rotated Twin Scroll FGT turbo.
Takket være at tre av motorene (730-versjonen er unntaket, mer om det under) kun benytter SCR (Selective Catalytic Reduction) etterbehandling av avgasser, kan V8-motorene nå benytte turbolader med fast geometri som er både kraftigere og lettere enn en variabel turbolader. Turboladeren er nå montert direkte på blokka, mellom sylinderrekkene, som gir et jevnt og vibrasjonssikkert arbeidsmiljø.
– Forbedringer i den nye V8 generasjonen handler om alt fra nye komponenter til turbolader og optimalisering av slikt som valg av materialer for lagerbaner og annet finpuss sier Roger Olsson, Chief Engineer på Scanias V8ere.
Blanding i 730
Når det gjelder motoren som troner på toppen av Scanias motorutvalg, 730en, med et dreiemoment på 3500 Nm, har Scania valgt å blande ny teknologi med løsninger som stammer av forrige generasjon.
Det har for eksempel samme nyutviklede etterbehandlingssystem som de tre andre V8-motorene, men beholder sin variable turbo og systemet med både EGR og SCR. Videre er den også utstyrt, som sine søsken, med den frakoplingsbare vannpumpen men beholder det samme innsprøytningssystemet som før, så vel som noen av de andre forblir hjelpesystemer uendret.
– Vi har valgt denne strategien basert på de ulike utfordringene en så kraftig motor må håndtere. Den arbeider under svært forskjellige omstendigheter, og må ofte håndtere vogntogvekt på 60 tonn eller mer, og kanskje uten retur-last, sier Roger Olsson.