-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
STRO-listen holder ikke
- De nye vinterdekkreglene er ikke klare nok til å hindre trafikkfarlige vogntog på norske vinterveier, mener Torleiv Haukenes i Dekkmann.
NYE REGLER: Fra 1. januar blir det påbudt med vinterdekk på alle aksler, inkludert løfteaksler og tilhenger.
Men produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann er slett ikke fornøyd med det som står med liten skrift i regelverket.
– For mange er et vinterdekk synonymt med at dekket er merket M+S, påpeker han. - Men leser man de nye reglene er ikke dette tilstrekkelig. Her står det:
”Vinterdekk … skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.”
- Det er dette «og»-et som skaper usikkerhet, sier Haukenes.
Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) har riktig nok laget en liste over hva som er vinterdekk, basert på produsentenes/importørenes informasjon. Men denne holder ikke som hjelpemiddel
«Alle» er merket
- Dessverre er det slik at denne listen inneholder så godt som alt som er M+S-merket, ikke bare dekk som er ”særskilt fremstilt for vinterføre”, slik de nye reglene forlanger, forklarer Haukenes.
Han viser til at enkelte M+S-dekk er eksempelvis fremstilt for ren anleggskjøring, hvor motstandsdyktighet mot kutt og skjærskader er satt i høysetet. Med andre ord; hard gummi.
– Det grove mønsteret i slike dekk skal gi grep i søle og leire, og er ikke laget for grep på snø og is, selv om dekket er merket M+S, forklarer han.
- Og alle drivdekk til lastebil og buss er merket med M+S, uansett om de er fremstilt for vinterkjøring eller ikke.
Men Haukenes er ikke i tvil om at de nye reglene er et skritt i riktig retning, særlig kravet til tilhengere.
- Tilhengerne på et vogntog står for rundt halvparten av lasten. I tillegg står tilhengeren for mye av bremsekraften. Sideveis grep er også et viktig element da sleng på hengere står for en stor del av ulykkene på norske veier, sier Haukenes.
Må la kjøretøyet stå
Fortsatt er det noen dekkdimensjoner hvor det enten ikke produseres vinterdekk, eller tilgangen i markedet er for dårlig. Her har myndighetene valgt å lage en overgangsordning fram til 31.3.2015.
– Men selv om man er omfattet av overgangsordningen, skal man ikke bruke kjøretøyet uten at det er tilstrekkelig sikret i forhold til føret. Det betyr at man enten må la kjøretøyet stå når det er vinterføre, eller utstyre det med kjetting.
Han opplyser at dersom man har en sjelden dimensjon som hverken finnes som vinterdekk eller omfattes av overgangsordningen kan man søke Vegdirektoratet om særskilt dispensasjon i hvert enkelt tilfelle.
Rush før nyttår
Akkurat nå er det mange eiere av biler med løftbar boggi trenger å sko opp disse. Dekkbransjen venter derfor nå et lite rush før nyttår.
– Mange som monterte vinterdekkene forholdsvis tidlig kan ha slitt mye dekk på våte og bare veier i høst. Da kan det være en god idé å sette på nye framhjul og bruke de gamle som ble montert i høst bak på boggien.
- Alternativt kan biler med tvillingboggi med fordel sette på nye drivhjul og sette de gamle på boggien, råder Haukenes.