Ny vinterdekkmerking med mening

En europeisk dekktestmetode dokumenterer nå vinterfremkommelighet på vinterdekk for lastebil.

Publisert

Merking av vinterdekk for tunge biler har frem til i dag vært tvilsomme saker.

Det finnes riktignok mange gode vinterdekk – men det har vært fritt frem for produsentene å merke sin dekk som vinterdekk.

Nå kan det bli mer orden på sakene.

Det er Michelin som i en pressemelding forteller om 3PMSF-merket (se bildet)

De kryptiske bokstavene står for Three Peak Mountain Snowflake, og er det merket produsentene får lov å sette på et lastebilsdekk etter at det bestått kravene fra en ny uavhengig europeisk testmetode som fastslår dekkets trekkevne på vinterveier.

Prøvene utføres som akselerasjonstester på hardpakket snø. Og man måler akselerasjonskraften under en fartsøkning på 15 km/h.

For å kunne merkes med 3PMSF-symbolet, må det testede dekket være minst 25 prosent bedre enn et referansedekk, et såkalt SRTT-dekk – Standard Reference Test Tire.

- Alle Michelin`s vinterdekk er allerede i dag godkjent i henhold til den nye testmetoden. Senest fra og med neste år vil alle godkjente Michelin-dekk som produseres være merket direkte på dekksiden med 3PMSF, sier Johan Winberg, Teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden.

– Som dekkprodusent er vi selvsagt positive til økte sikkerhets- og miljøkrav og dermed til den forbedringen for tunge kjøretøy som vinterdekkene utgjør, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

Han forteller at i perioden januar til mars 2012 gjennomførte Michelin over 1000 testtimer på en spesialpreparert snødekt bane i Ivalo i Finland. Mer enn 500 lastebildekk ble testet av Michelin i denne perioden.

Powered by Labrador CMS