FREMTIDEN: Statens vegvesen og SINTEF samarbeider om utvikling av AI-baserte beslutningsverktøy for å forutsi lokale kjøreforhold og få bedre ruteplanlegging. Autonome kjøretøy for både gods- og persontransport var en del av denne fremtidsskissen SINTEF laget i 2019. Nå er AI en stadig viktigere faktor i det hele.

Innspill om yrkeskompetanse:

Kan AI avhjelpe rekrutteringskrisen?

KOMMENTAR: AI (kunstig intelligens) er ventet å revolusjonere industri og næringsliv. Logistikkstyringen vil effektiviseres med hjelp av AI, men er bransjen klar for den nye AI-revolusjonen? Hva betyr det for logistikk og transport?

Publisert

Økende inflasjon og svak krone har ført til en viss stagnasjon i varehandelen. Mindre volumer med høyere kostnader er ingen god formel for lønnsomhet. Følgelig kreves smartere logistikk.

Varer må distribueres basert på bestillinger og etterspørsel. Transportløsninger er begrenset av volum og vekt til transportmidlene. Høy utnyttelse av lastevolumene med effektiv transport, god økonomi og krav om mindre energiforbruk er krevende.

En fyllingsgrad på 80-85 prosent regnes som meget bra, men ofte faller utnyttelsen til 50-70 prosent på grunn av skjev retningsbalanse. Det er mulig å beregne utnyttelse på en sikrere måte ved hjelp av algoritmer og maskinlæring. 

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS