-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Starten på slutten for Arrival?
Planer og vyer manglet ikke hos den engelske startup’en, men det ble aldri noen skikkelig ankomst for Arrival. Nå truer konkurs.
Til tross for en anonym gråfarge vekket kassebilen fra Arrival en viss oppmerksomhet også hos forbipasserende utenfor Ullevål Stadion en hustrig høstdag i 2021.
YrkesBil var til stede for å se nærmere på prototypen som var fraktet til Norge for å vekke interesse hos potensielle norske kunder.
At varebilene skulle produseres ved såkalte mikro-fabrikker som angivelig kunne etableres i en tom lagerhall og være operative i løpet av seks måneder, var et annet slikt punkt.
Produktspekteret bestod etter hvert av varebiler, busser og personbiler. Både varebilen og bussen var basert på en fleksibel såkalt skateboard-plattform.
Eventyrlig verdisetting
Basert på planene og vyene, men uten å ha produsert et eneste kjøretøy, ble selskapet Arrival sommeren 2021 verdsatt til «eventyrlige» 13,6 milliarder dollar. Blant investorene fantes både Hyundai-Kia-konsernet og UPS. Sistnevnte har lagt inn bestilling på tusenvis av kjøretøy.
Da Arrival gjestet Norge var et internasjonalt partnerskap med LeasePlan var allerede på plass. Leasing-giganten hadde lagt inn en ordre på 3.000 varebiler fra Arrival, som skulle leveres de første produksjonsårene.
Etter hvert ble fokus dreid mer i retning av et nyttekjøretøy for det amerikanske markedet, til fordel for Europa.
Tomt i kassen
Nå ser eventyret ut til å være over, før det egentlig hadde begynt.
Det var et dårlig tegn da selskapet for et par uker siden ble kastet ut av Nasdaq i New York.
Nå melder selskapet selv at deres britiske virksomhet, med underselskapene Arrival UK Ltd og Arrival Automotive UK Limited, er satt under såkalt administrasjon.
Ifølge Financial Times advarte selskapet for ett år siden at de var i ferd med å gå tom for likvider.
Simon Edel, Alan Hudson og Sam Woodward fra EY-Parthenons Turnaround and Restructuring Strategy-team, som er utnevnt som felles administratorer, undersøker nå alternativer for salg av virksomheten og eiendelene til selskapene.
Dette inkluderer plattformen for elektriske kjøretøy, programvare, intellektuell eiendom og FoU-eiendeler, til fordel for kreditorer.
Alle Arrivals andre datterselskaper vil enn så lenge fortsette sine aktiviteter utenfor administrasjonsprosessen, opplyses det.
Så gjenstår det så se hva som eventuelt blir igjen.
Arrival er uansett ikke alene om å slite med å etablere seg som ny aktør i nyttekjøretøymarkedet. Det er ikke lenge siden YrkesBil også skrev om at Volta Trucks måtte legge inn årene.