-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skal etterutdanne 400.000 yrkessjåfører
Stor etterspørsel betyr for det første dyre kurs. Dessuten fryktes 30 prosent frafall av sjåfører.
Tallene 400.000 og 30 prosent gjelder England.
For det er ikke bare i Norge at det såkalte yrkessjåførdirektivet fra EU skaper bekymring og småpanikk i bransjen.
Engelske Skills for logistics, som er et overordnet offentlig støttet byrå for kompetanseutvikling i transportbransjen, går nå ut med kraftige varsler til transportbransjen i England.
De minner om at rundt 400.000 sjåfører må etterutdannes innen direktivet trår i kraft i 2014.
OG: Dersom alle transportbedrifter venter til nær deadline, kommer den store etterspørselen garantert til å bety svært dyre kurs. Dessuten at mange ganske enkelt ikke vil få gjennomført kurset i tide grunnet kapasitetsproblemer.
På generell basis frykter Skills for logistics et frafall fra sjåførstanden på hele 30 prosent, og det i en bransje som allerede sliter med tilgang på arbeidskraft.
Yrkessjåførdirektivet skal sikre høyere kompetanse hos yrkessjåfører. Den største konsekvensen for dagens sjåfører, er at de hvert femte år nå må gjennom et etterutdanningskurs på 35 timer.
Fristen for slike kurs slår forskjellig inn i forskjellige land.
I Norge er vi allerede godt i gang. De første kullene med bussjåfører må gjennomføre dette i år, mens de første kullene med lastebilsjåfører må gjennomføre i løpet av 2012.
Det er utløpsdatoen på førerkortet som avgjør hvilket år hver enkelt må gjennomføre kursene.
Med dagens fem års gyldighet på førerkortene, betyr det at hele den norske yrkessjåførstanden på rundt 50.000 personer må ha gjennomført slik etterutdanning innen utgangen av 2016.
Les også: Bli yrkessjåfør? Så mye koster det egentlig
Les også: Transportbedrift kjøpte kjøreskole