-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Late sjåfører eller dumme bileiere?
Yrkestrafikkforbundet har dokumentert en gjennomgående begredelig helsetilstand blant norske sjåfører.
YrkesBil har fått en rekke positive henvendelser etter oppslaget om ”kjøkkenbordet” til Sven Ottar Borgen i vår nylig utkomne mai-utgave (faximile).
Og den saken, som handler om sjåførenes svært begrensede mulighet for å leve sunt og fornuftig underveis, henger nøye sammen med det Yrkestrafikkforbundet nylig har dokumentert sammen med LHL.
I en undersøkelse av 372 sjåfører kalt Sjåførsjekken viser det seg at:
· 80 prosent av sjåførene har økt risiko for hjerte- og karsykdommer
· 60 prosent jobber 57 timer i uka eller mer
· Svært få mosjonerer
· Over 40 prosent spiser bare et eller to måltider om dagen
· Lange arbeidsdager og slitenhet i jobben gir økt fare for trafikkuhell
Samtidig presenterte Yrkestrafikkforbundet også en undersøkelse blant 232 lastebilsjåfører som viser at:
· 48 prosent har ikke har fast oppsatte arbeidsplaner
· Halvparten har en uforutsigbar arbeidsdag
· Over halvparten jobber regelmessig mer enn 13 timers arbeidsdag
· Over halvparten opplever press på leveringstider
Alle skjønner at dette er en ond sirkel. Sjåførene taper helsen. Bileierne taper penger. Spørsmålet er hvem som skal ta tak i det? Svaret er åpenbart: Sjåførene kan i dag velge annet yrke – og vi mangler i øyeblikket rundt 6000 sjåfører i Norge…
Ergo: Bileiere som ikke sporenstreks iverksetter en trening-i-trailer-konkurranse eller annet som gjør det mulig for sjåførene å BÅDE beholde helsen og fokus på jobben, de kan i fremtiden glemme enhver sympati for høye dieselpriser eller lav lønnsomhet.
YrkesBils postulat:
Frisk sjåfør – høy effektivitet, lave kostnader
Slapp sjåfør – lav effektivitet, høye kostnader
Akkurat nå har bransjen åpenbart (ref. Sjåførsjekken) et voldsomt potensial i rene penger bare i å bringe sjåførenes kondis opp på normalt nivå for befolkningen!
Vanskelig? Det nekter jeg å tro. Jeg kjenner mange spreke lastebilsjåfører. Har du tips om kosthold og trening for sjåfører – send dem til meg.