-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mesta innfrir strenge miljøkrav til fjells
Den elektriske betongbilen kjører opp til 800 meters høyde med lavkarbonbetong. Mesta leverer på tøffe klimakrav.
– Mesta er først ute med nullutslippsløsninger høyt til fjells. Det betyr at vi har testet utstyr som ingen andre og har skaffet oss erfaring med gode løsninger for framtiden, sier konserndirektør for kontrakt og produksjonsinnsats i Mesta, Rolf Dale.
Eviny ønsket å sette en ny standard for anleggsarbeid. Derfor søkte de etter en entreprenør som kunne levere på bærekraft – og særlig på utslippsreduksjon da dammen på Svartavatnet i Vestland skulle rehabiliteres. Mesta vant kontrakten og er nå i ferd med å utføre et anleggsarbeid på snaufjellet som setter spor.
Reduserer utslippene
– Eviny skal produsere mer fornybar energi og hjelpe andre i jakten på nullutslipp. Derfor går vi foran for å bidra til en ny miljøstandard for denne type anleggsarbeid, sier konsernsjef Ragnhild Janbu Fresvik i Eviny.
Mesta har tidligere etterlyst klimakrav blant annet i drift- og vedlikeholdskontrakter på vei. Kontrakten fra Eviny har stilt de kravene som Mesta her etterlyst og har bidratt til uttesting av gode klimaløsninger. Samtidig har den gitt ringvirkninger.
– Klimakrav i kontraktene gir trygghet for at bedrifter også tør å satse på innkjøp av vesentlig dyrere maskiner, sier Rolf Dale. Det bekrefter betongleverandøren OH Betong.
Elektrisk maskinpark
– Jeg har kjøpt inn to elektriske betongbiler for å levere betong i dette prosjektet, forteller daglig leder i OH Betong, Jan Otto Midttun i Bergen.
Disse bilene går også på andre prosjekter i området. I tillegg til elektrisk frakt, er betongen som benyttes av type lavkarbonbetong, noe som også gir stor reduksjon i utslippene. Total mengde betong som går med i prosjektet er om lag 900 tonn. Mesta har aldri tidligere hatt så mange elektriske anleggsmaskiner samlet på ett sted.
Ikke helt elektrisk
– Vi skaper løsninger hele tiden, og prosjektet utvikler seg underveis, sier anleggsleder Gunnhild Gjeraker.
For det har ikke bare gått på skinner å få prosjektet mest mulig bærekraftig. Mesta hadde lovet en elektrisk pumpemaskin i prosjektet. Der maskinen går på diesel, men som har en elektrisk pumpe som pumper betongen fra bilen og opp i forskalingen på dammen. De elektriske pumpemaskinene viste seg å være for tunge til at bruene opp til anlegget tålte belastningen. Men underveis ble det utviklet en ny og lettere pumpemaskin som gjør det mulig å kjøre opp til anlegget, der TG Pumpeservice kunne levere den. Denne er nå tatt i bruk i prosjektet.
Nye løsninger hele tiden
– Vi vil selvfølgelig levere på kravene og vi leter hele tiden etter nye løsninger. Men vi klarer ikke å levere all betongen på elektriske biler. Det er ikke nok elektriske betongbiler tilgjengelig for at vi skal klare det, påpeker Gunnhild Gjeraker i Mesta.
Samtidig viser det seg at den elektriske gravemaskinen med det elektriske boretårnet fint klarer et skift når den kan lade i lunsjpausen. Og lading skjer på hurtiglader som er satt opp på anleggsområdet i prosjektfasen.
Nytenking på flere områder
Eviny har tenkt på flere måter når det gjelder å redusere utslippene. Omfanget er redusert og materialene er valgt ut med tanke på utslipp, blant annet lavkarbonbetong og resirkulert armering. I tillegg har måten det jobbes på, som elektriske anleggsmaskiner, vært et strategisk valg.
– Vi har tenkt nytt og utfordret etablert praksis og tenkt bærekraft hele veien. Både entreprenør og underleverandører har løst utfordringer på mesterlig vis, sier prosjektleder Håvard Fosse i Eviny. Med standard prosjektgjennomføring ville utslippet av CO2 blitt på over 1000 tonn. I dette prosjektet er utslippene redusert til ned mot 350 tonn.
Arbeidet på Svartavatnet ferdigstilles 2024.