-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ti måneder i motvind
ACEAs nyttebilstatistikk for april viser at for tiende måned på rad er tendensen synkende i Europa. Og mens vi etter mars klarte å finne et lite lysglimt – de tyngste lå fremdeles 34 biler foran på akkumulert-statistikken! – er det ikke antydning av tilsvarende oppmuntringer nå.
Som vanlig er det store kartet når ACEA presenterer nyregistrerte nyttebiler ganske uklart.
Overordnet ser vi at salget har sunket med 27.1 prosent i april og med 20,3 i første tertial. Og at alle de store markedene bortsett fra Italia har ramlet to-sifret, fra 36 til 28,6 prosent. Italia nøyer seg med minus 7,7prosent.
Disse tallene gjelder imidlertid alle vektklasser, også de minste varebilene, og gjelder bare EU.
Hvis vi ser på hele Europa, EU pluss EFTA pluss GB er nedgangen den samme i april, 27,1 prosent i mars, men høyere, 20,8 prosent, for de første fire måneder.
Og så kan vi splitte på vekter, og de som er på under 3,5 tonn – som vi kaller varebiler – har sunket mer enn totalen. Minus 30 prosent i mars og minus 23,8 i tertialet.
Spania er fremdeles det markedet som virkelig trekker ned, minus 41 prosent men en liten bedring ser vi allikevel. I mars var Island det eneste med plusstegn. Etter april har vi faktisk fem pluss-land. Bl.a. Sverige, som føyk 55 prosent opp, til 2.954 biler. Men fremdeles ligger de 29 prosent etter, akkumulert.
Hvis vi tar for oss alle over 3,5 tonn er ikke bildet fullt så dystert – men definitivt overskyet. Minus 12,4 prosent i april (marginalt bedre enn EU isolert) og minus 5,4 prosent akkumulert (marginalt dårligere enn for EU som er på 4,2 i minus.)
Og så viser det seg igjen at det er de tyngste – de over 16 tonn - som er de minst ustabile. I Europa sank denne gruppen med 10,8 prosent prosent i april. Av alle markedene med mer enn 1.000 biler var bare Frankrike i pluss.
Fremdeles var Island positiv her, der ble det solgt 10 biler, mot fem i fjor. Men Norge på 327 mistet 40 biler i forhold til april i fjor, og Sveits med sine 223, endte 67 biler bakpå. En skikkelig EFTA-nedtur.
At bussene fremdeles ligger 5,1 prosent foran akkumulert er nok mest snakk om offentlige investeringer. At vi manglet 17 biler i april, og dermed endte -0,7 prosent på bakfoten kan fort rettes opp igjen.
Men det begynner å bli lenge siden vi kunne skrive at ‘nyttebilmarkedet økte med 12,4 prosent siste måned’.
Da snakket vi om juni 2021.