-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
2021 i solid pluss - H2 i solid nedgang
Det hjalp at tungbilsalget hadde bygget opp en solid buffer i første halvår. Desember trakk nemlig ned med 8,4 prosent i forhold til i fjor – den sjette måneden på rad med synkende tendens!
Sluttresultatet endte nesten 10 prosent foran 2020 – en forskjell på nesten en kvart million biler.
Men – det er et stort men med hensyn til første halvår også. Det var ikke det at året økte så solid. Det var heller det at basen fra 2021 var så begredelig lav.
I første halvår i fjor endte totalen på 1,28 millioner – 37 prosent over tilsvarende 2020-periode. I andre nøyde vi oss med litt over en million.
54 prosent av 2021-totalen kom i første halvår, 46 i andre.
Totalt endte 2019 på en god del over 2,6 millioner biler. I 2020 endte vi på slappe 2,12 millioner. I fjor var vi på vei opp og endte på 2,36 millioner. (se totaltall for de fire siste årene nederst i artikkelen).
I denne statistikken er de lette bilene, de under 3,5 tonn også tatt med. Og siden det er pluss/minus to millioner av dem er det klart at bevegelser her har mye å si for totalen.
De raste med nesten 10 prosent i desember, men for hele året viste de en fremgang på 10,5 prosent.
Hvis vi bare ser på EU, som mange er fristet til fordi det er det enkleste å lese fra ACEA-tabellene, er tallene henholdsvis minus 12,8 og pluss 8,5 prosent. Men i våre oversikter velger vi hele området: EU + UK + EFTA.
Tar vi alt over 3,5 tonn endte desember på nesten 30.000 biler, opp 11,7 prosent og hele året på 341.562 som betyr 14,8 prosent frem.
Det kunne denne gruppen først og fremst takke de tyngste for. De over 16 tonn endte på 23.583 biler i desember – ca. 3.250 flere enn i fjor, eller 16 prosent opp. Hele året viste en fremgang på 19,2 prosent til 278.770 biler.
Busser er egentlig mindre interessante for de sier ikke så mye om konjunkturer. Anbud og lange bestillingstider demper de store utslagene, noe en desember med pluss 2,6 prosent og hele året med en nedgang på 0,1 prosent viser.
I YrkesBil nr. 2 skal vi se litt mer på detaljene i denne utviklingen – her skal vi nøye oss med et glimt fra de siste fire årene.
Tungbilsalget i EU + UK + EFTA seneste fire år
Segment | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
Opp til 3,5 tonn | 1 981 412 | 1 783 296 | 2 189 324 | 2 129 951 |
Over 16 tonn | 278 770 | 233 863 | 321 785 | 321 276 |
Over 3,5 tonn | 341 562 | 297 555 | 400 341 | 396 777 |
Busser | 35 797 | 35 835 | 46 174 | 44 192 |
Totalt | 2 358 771 | 2 126 686 | 2 635 846 | 2 570 920 |
Statistikken kan hentes opp her.