-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Europa: De lette bremser, de tunge øker
Acea, europeiske bilfabrikkers takorganisasjon, har som vanlig tatt lang sommerferie. Nå er de endelig tilbake, og gir oss juli- og august-tallene i en jafs.
Her telles både under og over 3,5 tonn sammen, slik at vi kan slå fast at Europas nyttebilmarked fremdeles ligger 26,9 prosent over fjorårets samlede sum. Samlet snakker vi om 1.611.013 biler.
Men det var en nedgang på 14,5 prosent i juli og 3,6 prosent i august.
Nedgangen er det varebilene som står for.
Når de under 3,5 tonn sank med 15,3 prosent i juli og 5,7 prosent i august er det klart det setter spor etter seg. Av de totalt 155.000 nyttebilene i august var 132.500 under 3,5 tonn. Slikt veier tungt i total-statistikken.
Alle de store markedene viste markert nedgang – mistanken om dårlig tilgang på bil kan derfor bli styrket, selv om ingen snakker høyt om det.
Hvis vi tar de bilene som er tilbake, alle over 3,5 tonn, var utviklingen en annen. I juli endte registreringstallene 7,4 prosent over fjorårets. I august hadde det økt med 8 prosent.
Det som er litt skummelt er at av de store markedene var det bare Italia og Tyskland som var i pluss i disse månedene. Både Frankrike, Spania og Storbritannia lå under.
Når vi henter de over 16 tonn ut fra det tunge samlesegmentet ligger Frankrike og Spania under i juli, mens det er Italia og Spania som har sviktet i august.
Det kom 22.100 nye over 16 tonn på Europas veier i juli og i august ble det 16.325. Det tilsvarer økning på henholdsvis 14 og 13,2 prosent. En sunn og lovende styrking av det øverste segmentet kan vi nok være enig om.
Hele statistikken ligger her, men vær obs på at den kan leses på forskjellige måter, fordi ‘Europa’ er så mange forskjellige ting.
I vår gjennomgang av statistikken leser vi Europa geografisk, det vil si EU+EFTA+UK. (Det er den kolonnen med de høyeste volumene!)